Češi nemění dodavatele energií, i když vědí, že by ušetřili

Aukce energií jsou v Česku de facto novinkou. I když mají potenciál domácnostem ušetřit na elektřině a plynu ročně několik tisíc korun, tak dodavatele ročně změní většinou jen ani ne 10 %. Podle Jana Vaška z Technické univerzity Ostrava drží Čechy u dražších dodavatelů zdánlivý pocit jistoty a neochota zorientovat se v aktuálních nabídkách, pročítat smlouvy a aktivně řešit změnu.

Česká republika má již 10 let liberalizovaný trh s elektřinou a plynem. V roce 2016 změnilo dodavatele energie zhruba 566 000 domácností a firem, což je nejvyšší počet od roku 2013. Změn bylo vloni o čtvrtinu více než v roce 2015. Mohou za to především hromadné aukce energií, které jsou v Česku novinkou. Podle odborníků ale Češi nemění dodavatele energií v tak velké míře, jak se čekalo s příchodem liberalizace trhu. Mohou za to smluvní fixace cen, snižování cen energií v poslední době i lhostejnost a pohodlnost odběratelů.

Vědomě platíme za svoji neochotu k papírování

První veřejně přístupné aukce elektřiny a plynu v roce 2013 vzbudily v Česku obrovský ohlas. Dnes ale většina domácností účastnících se aukcí smlouvu na dodávky levnější energie nakonec nepodepíše. „Většina odběratelů se nezávazně přihlásí, aby zjistila možnou úsporu, není ale pevně rozhodnuta, zda nabídky využije. I když je vždy nová kalkulace výhodnější, stává se, že zvítězí spotřebitelova lenost. Často totiž nechce trávit čas s dohledáváním smluv, porovnáváním podmínek jednotlivých dodavatelů nebo papírováním. Mnoho Čechů se nechce věnovat něčemu, co je přímo existenčně neohrožuje. Čeští spotřebitelé jsou věrnými zákazníky a těžko přechází k jiné značce, i když jsou si vědomi nevýhodnosti původního dodavatele,“ uvádí Vítězslav Grygar, zakladatel nezávislé aukční síně a partner komunity spotřebitelů licit.cz, která zajišťuje kompletní servis spojený se změnou dodavatele na dodávky energií, či jiné komodity, při minimální součinnosti klienta. „Lidé nechtějí být za hlupáky a mít nejdražší dodavatele elektřiny a plynu. Když se ale ve svém okolí ujistí, že ceny, které platí, nepatří mezi nejvyšší, jejich motivace získat levnější energie výrazně upadá. Vědomě tedy raději platí měsíčně nějakou tu stovku navíc, než aby doma hledali platnou smlouvu a uvedené ceny a podmínky porovnávali s nabídkami ostatních dodavatelů,“ říká PhDr. Jan Vašek, MSc. et MSc. z Katedry marketingu a obchodu Ekonomické fakulty Technické univerzity Ostrava a dodává: „Výzkumy spotřebitelského chování občas zaznamenávají případy, kdy lidé říkají jednu věc, ale dělají jinou. Odběratelé energií v průzkumech veřejného mínění uvádějí, že hlavní motivací ke změně dodavatele je pro ně cenový faktor. Jejich reálné chování ale ve skutečnosti určují necenové faktory. Když si představí, že se alespoň základně musí zorientovat na trhu s energiemi, pročíst smlouvy, porovnat výhodnost podmínek a začít změnu opravdu reálně řešit, přijde jim, že je tento proces zbytečně složitý a nepřehledný.

Nejčastější roční úsporou jsou 2 až 4 tisíce korun

Aukce energií dokážou českým domácnostem podle Vítězslava Grygara z Licit.cz nejčastěji ušetřit 4 až 7 tisíce korun ročně, ale existují i situace, kdy je úspora až 12 000 Kč. Výhodnější ceny energií neřeší hlavně lidé s vyššími příjmy. Situace by dle vyjádření Jana Vaška byla jiná, pokud by roční úspora překonala vždy psychologickou hranici 5 000 korun. Přitom změna dodavatele je prostřednictvím aukční společnosti velmi jednoduchá, neboť ta zajistí pro svého klienta plný servis. Spotřebitel ani nemusí kontrolovat svou stávající smlouvu, či znát platné podmínky, neboť vše za něj vyřeší aukční partner. Takový servis nabízí například Licit.

Newsletter