Americké reálné tržní sazby měřené TIPSy klesají. Desetiletý výnos se drží pod -1,17 %. To včera stálo za výprodejním tlakem u dolaru, který se posunul nad 1,1840 EURUSD. Včerejší nárůst českých tržních sazeb podpořil zisky koruny k 25,55 za euro, oslabení dolaru proti euru nemělo výraznější vliv.

Češi propadli trendu dovolené v obytňáku. Nejraději jezdí po Česku a je mezi nimi plno nováčků, ukazují data od Campiri

Většinu českých zákazníků v půjčovnách tvoří úplní nováčci, kteří se zapůjčenými vozy rádi objevují krásy vlastní domoviny. Vychází to z interních dat české platformy Campiri, která umožňuje snadné půjčení obytného vozu online. Průměrná doba zápůjčky je pak 6,8 dne a jeden vůz si zpravidla na dovolenou půjčují čtyři osoby (většinou rodiče či prarodiče s menšími dětmi). Karavaning, který představuje dobrodružnější a ekologičtější alternativu k tradičním leteckým dovoleným, je v poslední době mezi Čechy stále oblíbenější, jak potvrzují i poslední data od Asociace kempování a karavaningu.

Až 75 % zákazníků platformy Campiri si půjčuje karavan poprvé. Kvůli tomu byly už loni vytížené všechny půjčovny, se kterými platforma spolupracuje. „Zájem je skutečně obrovský. Poptávka po dovolené na kolech významně rostla už před pandemií, ale z dat vidíme, že covid-19 tento trend značně urychlil,“ říká CEO platformy Campiri Lukáš Janoušek.

Češi si karavany půjčují v průměru na týden a v drtivé většině cestují hlavně po Česku. Mimo sezónu pak zpravidla vyrážejí na 4 dny, přes léto pak doba zápůjčky vyšplhá až na 11 dní a jezdí se častěji i mimo republiku. „Objevují se ale také bookingy na měsíc a déle. A to už je pořádná porce potenciálního dobrodružství,“ podotýká Janoušek. Pro vůz si lidé chodí nejčastěji v pátek (31 % zákazníků), někteří už ve čtvrtek (21 %) a vracejí jej v pondělí (28 %) či v neděli (27,5 %).

Pronajímateli jsou zpravidla čtyřčlenné rodiny s dětmi, případně starší páry. „I proto mezi nejoblíbenější vozy k zápůjčce patří ty polointegrované, které skvěle uvezou právě rodiny do čtyř osob, případně pár s nároky na větší prostor. Trendem posledních let je ale také růst poptávky u párů kolem 30 let, které si nejčastěji berou menší vestavby,“ přibližuje Janoušek. A také potvrzuje, že stoupá obliba automatických převodovek, kterých je na trhu bohužel nedostatek.

Více zážitků s menším dopadem na planetu

Lidé podle Janouška stále více touží po nezapomenutelných a intenzivních zážitcích, které jen těžko najdou na lehátku u hotelového bazénu. „V karavanu je zážitkem už samotná cesta. Nemluvě o objevování krásných míst, která člověk nenajde v průvodcích, a díky tomu má větší šanci, že se nebude mačkat s davy turistů,“ vysvětluje si náhlou popularitu karavaningu Janoušek.

Janoušek také uvádí, že se zvyšuje počet zákazníků, kteří se zajímají o soběstačnost vozu, tzn. zda je dostatečně vybavený i na pobyt mimo tradiční kempy. „Rodiny stále mají tendence jezdit spíše do kempu, ale mladší generaci lákají neotřelé výhledy v divoké přírodě. Proto roste poptávka po vozech vybavených solárními panely, které zaručí, že si mobil nabijete i několik dní bez připojení na elektřinu,“ říká CEO firmy.

Mladí karavanisté se prý také více zajímají o udržitelnost, která je s dovolenou na kolech spjatá. „Tři čtvrtiny mladých ve věku 19–25 let se o svých cestách rozhodují podle celkového dopadu na planetu. V ohledu k životnímu prostředí pak například letadla proti obytkám prohrávají na plné čáře. Studie německého Institutu pro energetický a environmentální výzkum nám ukázala, že když vyměníme letadlo za obytný vůz, můžeme ušetřit až třetinu emisí CO2. Přičemž dva lidé cestující obytňákem po Německu vytvoří až o deset kilogramů skleníkových plynů za noc méně než ti, kteří zvolí leteckou variantu s hotelem,“ objasňuje Janoušek.

Vlastní obytňák na pár kliknutí

Platforma Campiri se ve svém principu podobá službám Airbnb nebo Booking.com, kdy je možné celou rezervaci vyřešit z pohodlí domova. Campiri disponuje nejširším výběrem obytných vozů a karavanů na jednom místě a v letošním roce dále plánuje spustit poskytování doplňkových služeb, jakými je například pojištění cesty nebo půjčení kempovacích, outdoorových a dalších doplňků. Kromě nabídky vozů z oficiálních a prověřených půjčoven se Campiri v blízké budoucnosti bude věnovat i soukromým majitelům obytných vozů, kterým jejich vozidla většinu roku stojí v garáži nebo vedle domu – a umožní jim tyto obytňáky snadno pronajmout a vydělat na jejich pořízení a provoz.

Campiri je webová platforma, která odstartovala revoluci v pronájmu obytných vozů. Jejím cílem je kompletně zdigitalizovat celý proces půjčování karavanů tak, aby se daly snadno rezervovat na pár kliknutí a dostaly se ke svým dočasným uživatelům rychle, hladce a bez potíží. Nabízí nejširší paletu obytných vozů a karavanů z půjčoven i od soukromých majitelů. Ambiciózní projekt Lukáše Janouška chce především inspirovat k udržitelnému způsobu cestování, které karavaning přináší, ale klade si také další velké cíle: podporu ekologických pohonů, rozvíjení sdílené ekonomiky a eliminaci negativních dopadů hromadného turismu na životní prostředí a lokální komunity. Platforma Campiri je určena pro všechny, které baví nezávislé cestování, ale například i pro majitele vozů, kteří díky ní mohou svůj nevyužitý karavan jednoduše nabídnout k pronájmu a vydělat peníze.

Newsletter