Český strach: Prodejci se bojí levnější konkurence ze zahraničí

Čeští prodejci začínají doslova bojovat o přízeň zákazníků. Snaží se na ně zapůsobit jedinečností produktu, rychlostí služby a zejména osobním přístupem. Dva z deseti především drobných obchodníků považují silnou zahraniční konkurenci za největší hrozbu pro jejich budoucí fungování. Tato hrozba zastiňuje i příchod nových českých konkurentů, ztráta zájmu o jejich zboží a zvyšující se administrativní zátěž pro podnikatele. Zákazníci přitom mohou na Aukro.cz nakoupit i výhodnější produkty než u zahraničních dodavatelů, a to zejména pokud využijí potenciálu aukcí, u kterých je cena dynamická a určuje jí trh.

„Naši prodejci se snaží sázet na kvalitu, která je odlišuje od konkurence především na zahraničních portálech. Značnou výhodou pro ně je kromě doplňkových služeb také osobní komunikace, kterou s jejich zákazníky vedou. Obávají se však nízké ceny, kterou nemohou levným zahraničním obchodníkům konkurovat,“ říká David Vychytil, CEO společnosti Aukro. „I přesto však můžeme vysledovat pozitivní trend, neboť více než polovina obchodníků (55 %) tvrdí, že zákazníci již nekoukají tolik právě po ceně, ale začínají se zvyšovat i jejich další nároky na poskytované služby,“ dodává Vychytil.

Osobní komunikace mezi prodejcem a zákazníkem začíná hrát stále větší prim. „Zákazníci, kteří nakupují levné zboží ze zahraničí, se mohou dostat do komplikované situace, pokud jim zboží dorazí poškozené nebo úplně jiné, než bylo prezentováno na fotografiích. Se zahraničním webem se mohou pojit vysoké náklady na vrácení zboží, mnohdy i převyšující cenu samotného produktu. Na Aukru přitom funguje tzv. služba Ochrana kupujících, která spočívá v tom, že když není zákazník s nákupem zboží spokojen, či naletěl podvodnému prodejci, vrátíme mu plnou výši ceny zboží včetně poštovného,“ doplňuje Vychytil.

Výhodnost ceny prodávaného zboží na Aukru přitom do určité míry ovlivňují i sami kupující. Například v případě aukcí je cena dynamická a záleží právě na tom, kolik jsou zákazníci za daný typ produktu ochotni zaplatit korun. „Jsme si vědomi toho, že aukce jsou zajímavé nejen pro kupující, ale i samotné prodávající a proto jsme nově změnili ceník, kdy vystavení položky v aukci od 1 Kč je zdarma,“ dokončuje Vychytil.

Newsletter