Český Valentýn každý rok jinak. Ubylo romantických večeří i parfémů

Vyznat si lásku na sv. Valentýna a vzájemně se obdarovat něčím speciálním sice není tradiční česká záležitost, i tak se u nás tento svátek do jisté míry zabydlel. Co přesně si zamilovaní vzájemně kupují a o kolik peněz více Češi utrácejí právě 14. února? Digitální banka mBank analýzou interních údajů z platebních karet zjistila, že české valentýnské trendy se mezi sebou rok od roku liší.

Romantickou večeři při svíčkách si například v roce 2016 dopřálo o 58 % párů více než v jiný všední den. O tom, že restaurace přesto nemají na Valentýna nic jisté, však svědčí statistika z roku 2017. Tehdy se totiž za večeři o sv. Valentýnu ve dvou utratilo stejné množství peněz jako týden předtím, tedy 7. února.

Podobně kolísá i zájem o výjimečný večer ve dvou strávený v kině nebo v divadle. Zatímco předloni byl zájem o vstupenky na 14. února výrazný – diváci utratili o 101 % více – loni už zájem zdaleka nebyl tak značný. Právě naopak, na svátek zamilovaných byl prodej dokonce o 12 % nižší. Například na Slovensku se však jedná o jednu z nejoblíbenějších forem, jak zamilovaní slaví svůj svátek. Loni i předloni totiž zájem o film či divadelní hru překonal u našich východních sousedů běžné dny o 150 %.

Češi jsou však, zdá se, nevyzpytatelní a nedá se ani spolehlivě odhadnout, kolik zaplatí kartou za parfémy a jinou drogerii. Platby se totiž za poslední dva roky výrazně změnily. V roce 2016 vzrostly platby kartou na svátek zamilovaných až o 73 %, oproti běžnému dnu, a v roce 2017 se zájem o drogerii snížil až o 5 %. Jiné nákupní chování můžeme vidět na Slovensku. Slováci investují více do parfému a jiné drogerie, kdy platby narostly za rok o 10 % oproti platbám z běžného dne.

Vypadá to, že valentýnskou stálicí zůstávají pozornosti ve formě bonboniér, čokolád či lahví dobrého vína. Za jídlo a pití totiž Češi nechali v obchodech více peněz jak předloni, tak minulý rok. Romantickým dárkem zůstává každoročně také oblečení, do kterého spadá i atraktivní spodní prádlo. V roce 2017 byl nárůst v prodeji za oblečení o jedno procento, o rok dříve to však byl skok hned o 23 %.

Newsletter