Český vyhledávač nábytku FAVI.cz zmapoval vývoj segmentu nábytku v karanténě

Karanténa, prudký nárůst objednávek i přetížená logistika. Nouzový stav, který vláda vyhlásila 12. března 2020, zasáhl celé spektrum tuzemské e-commerce a chování zákazníků se během krize otočilo o 180. Poslední týdny tak byly pro nejeden e-shop tvrdou zkouškou. Report vyhledávače nábytku FAVI.cz sleduje vývoj na trhu s nábytkem i jak na změny reagovali samotné e-shopy. 

S vyhlášením karantény a přechodu na práci z domova se ze dne na den zvedla poptávka po pracovních stolech o 100 %, kategorie kancelářských židlí pak zaznamenala dokonce vzestup o 200 %. Růst jednotlivých segmentů ve vyhledávání nábytku a dekorací zajímavě reflektuje nálady nejen v českých domácnostech, ale i firmách.

Jak e-shopy řešily nápor objednávek?

První velká vlna objednávek zavalila e-shopy s textilem a galanterií. Zájem byl nejen o metráže, ale i ložní povlečení nebo prostěradla. „Prodej bavlněných látek vzrostl až o 700 % oproti trendu a našim předpokladům,” popisuje nárůst Michal Kempa, majitel e-shopu Goldea.cz. Na rapidní nárůst objednávek e-shop reagoval ztrojnásobením počtu lidí v týmu a zavedením nočních směn. V okamžiku, kdy se počet denních objednávek blížil k 800, pak zvýšil minimální metráž látky z 0,5 metru na 1 m. To však byla jediná změna vůči zákazníkům, kterou Michal Kempa zavedl. „Cítili jsme obrovskou důvěru a také vděčnost. Přestože se dodací lhůta prodloužila ze dvou dnů na pět, zákazníci s námi táhli za jeden provaz a tohle období jsme zvládli skvěle. Zároveň nám to pomohlo zjistit, že na takový nápor objednávek jsme skutečně připraveni. Jak po stránce zásob a skladů, tak pracovních kapacit pro stříhání látek a expedici objednávek,” doplňuje.

Segment nábytku jako na horské dráze

Naopak nemalý pokles zaznamenal segment nábytku, a to už na konci února. „Propad investic do marketingových nástrojů byl v podstatě ze dne na den. Od 24. února jsme začali evidovat rapidní propady z performance marketingu. Některé nástroje jsme byli nuceni vypnout úplně. Situaci jsme celkem rychle podchytili tak, abychom se nedostali do velkých ztrát,” popisuje Martin Beránek z e-shopu Dekorhome.cz. Na začátku pandemie se pak navíc objevily problémy s logistikou i obavy zákazníků. „V době zavádění restrikcí jsme ve firmě evidovali přes 50 % plateb hotově při převzetí zásilky. To však bylo velice nepříjemné, protože necelá polovina zákazníků objednávky stornovala. A to buď z důvodu, že nechtějí platit kartou, nebo se bojí platit předem,” dodává marketingový zástupce e-shopu. Problém vyřešila až hláška na webu s upozorněním, že e-shop je plně funkční, doručuje bezkontaktně a na základě všech bezpečnostních opatření.

Po prvním týdnu v karanténě zájem Čechů o nábytek a vybavení domova však opět pomalu rostl. V kategorii šatních skříní, boxů a organizérů pak FAVI.cz zaznamenalo nárůst až o 150 %. Češi třídili šatník podle Marie Kondo a věnovali se zvelebování svého domova. Svědčí o tom i neobvyklý nárůst zájmu o obklady či podlahové krytiny.

Daleko silnější propad v objednávkách však firma Dekorhome pocítila na slovenském trhu. S uzavřením hranic se slovenští zákazníci začali obávat, že jim objednávky nedorazí. I tady se ale potvrdilo, že komunikace se zákazníky je v období krize klíčová. Jakmile se totiž na webu objevila informace, že e-shop stále doručuje objednávky, čísla šla opět nahoru. „Během posledních dvou až tří týdnů jsme se vrátili do normálního provozu a krizi už skoro necítíme, spíše naopak. Pozitivum na celé situaci je, že se zákazníci více naučili platit platební kartou online či převodem, což usnadňuje práci jak nám, tak dopravní službě,” dodává majitel e-shopu.

Látky vystřídal zahradní nábytek a květináče

S příchodem hezkého počasí, prodloužením karantény a blížícími se Velikonocemi v době koronavirové začali Češi trávit volný čas na zahradě. Přestože byli lidé s nákupy a utrácením v době krize opatrnější, zájem o grily, květináče a další vybavení na zahradu prudce stoupal. Například jen trampolíny vyskočily na 140 %, celá sekce zahradního nábytku pak o 200 %.

„Po lehkém poklesu poptávky v prvním týdnu nouzového stavu přišel dynamický nárůst objednávek, který gradoval zhruba v polovině dubna, kdy se meziroční čísla růstu pohybovala nad 350 %. Tento trend v umírněnější podobě pokračuje i nadále. Vše navíc umocňuje zvýšený zájem o logisticky náročné zahradní produkty” přibližuje situaci Jan Skalický, marketingový ředitel e-shopu 4home.cz. Během několika dnů tak museli zvládnout náročnou přípravu na nápor objednávek, který je podobný jako pro vánoční sezónu. S tím rozdílem, že na Vánoce se e-shopy připravují několik měsíců.

Jak rostly jednotlivé kategorie na FAVI.cz?

Internetový vyhledávač nábytku v porovnání s loňským rokem postupně zaznamenal minimálně stoprocentní nárůst hned v několika kategoriích:

  • Během jediného dne sekce pracovních stolů vyskočila o 100 % a kategorie kancelářských židlí rovnou 200 %.
  • Nárůst v kategorii bezdotykových dávkovačů mýdla byl neuvěřitelných 800 %.
  • Koncem března se začal zvyšovat zájem také o sekci zahrad, hledání zahradního nábytku se zvedlo až o 200 %.
  • Bez povšimnutí nezůstala ani kategorie rekonstrukce, kde vyhledávání podlahových krytin posílilo o 100 %.
  • Vzrostla také poptávka po bavlněných produktech, kategorie metráže vyskočila na 130 % a ložní povlečení až o 250 %.

Přestože kamenné prodejny se už postupně otevírají, FAVI.cz pokles zájmu o nákupy online nezaznemenal. Přisuzuje to přetrvávajícím obavám zákazníků z fyzické návštěvy obchodu, ale také pohodlí při nakupování online. Ukazuje se, že lidé si během uplynulých dvou měsíců na výhody nákupů na internetu zvykli a zůstanou u nich také po krizi. FAVI.cz tak očekává, že segment nábytku a vybavení domácnosti na poli tuzemské e-commerce bude s největší pravděpodobností nadále růst.

Newsletter