ČIK: Trhy příliš dlouho rostou a jsou drahé. A co akcie Pandory?

Více jak dvě stovky účastníků 5. České investiční konference strávily dva listopadové dny ve světě akcií v pražském hotelu Pyramida. Přišly si poslechnout akciové investiční nápady od jedenácti českých a zahraničních investorů a k tomu je navíc čekalo pět investičních workshopů.

Výběr prezentovaných akciových nápadů naznačuje něco o drahosti a levnosti jednotlivých trhů. Pouze dvě akcie byly americké (Comcast, Agios Pharmaceuticals). Více levnějších akcií lze dnes najít na jiných trzích. Na konferenci se proto mluvilo o třech britských akciích (Debenhams, Hilton Food Group, Keller Group), jedné dánské (Pandora), australské (Panoramic Resources), rakouské (Vienna Insurance Group) a třech akciích z emerging markets (Sberbank, Kofola, Purcari Wineries).

Největší debaty ve foyer konferenčního sálu se vedly o akciích dánského výrobce šperků Pandora. Akcie Pandory doporučoval jako atraktivní investici Alex Rauchenstein ze švýcarské společnosti Strategic Investment Advisors. Alexovy argumenty lze shrnout následovně: Pandora je nejznámější světová značka šperků. Povědomí o ní je vyšší než povědomí o značkách Swarovski, Tiffany´s a Cartier. Roční produkce Pandory dosahuje 117 miliónů kusů a jejich cenová hladina se pohybuje převážně mezi 50 a 300 eury. Základem business modelu společnosti je centralizovaná výroba v Thajsku a velice vysoká obrátka zásob. Tím se odlišuje od svých konkurentů mezi výrobci šperků a bývá spíše přirovnávána ke společnosti Inditex.

Pandora dosahuje výnosů investovaného kapitálu na úrovni 75 %, má minimální dluh, EBITDA marže 35 %, nízké potřeby kapitálových investic a má vysoké volné cash flow. Její akcie se přesto obchodují jen za 7 násobek ročního zisku, což je opravdu nepřiměřeně málo.

Důvodem je zřejmě i alternativní investiční teze, která ohledně Pandory panuje na trzích. Ta je pesimistická a staví na tom, že výrobky Pandory jsou módní záležitostí a jejich hlavní boom je minulostí. To je samozřejmě možné a historický vývoj řady společností podnikajících s produkty podléhajícími módním trendům zná takové precedenty. V každém případě akcie Pandory vedou k zamyšlení a budoucnost ukáže, na čí straně je pravda.

Celkově se většina účastníků 5. České investiční konference shodla na tom, že ačkoliv mezi investiční veřejností převažuje názor, že trhy příliš dlouho rostou a jsou drahé, realita tomu zcela neodpovídá. Ocenění řady akcií a dokonce i některých celých trhů se svou levností dá přirovnat někde k letům 2010-2011 a atraktivních investičních příležitostí je poměrně hodně. Cílem konference je poukázat na některé z nich a celkově přispět k propagaci a rozvoji investování do akcií u nás.

 

Newsletter