Čisté příjmy PR agentur stouply o čtvrtinu na 714 milionů Kč

Čisté příjmy PR agentur v Česku, očištěné od nákladů třetích stran, se loni zvýšily téměř o čtvrtinu na 714 milionů korun. Celé čtvrtině agentur vzrostly během loňského roku tržby o více než deset procent a polovina agentur se domnívá, že letošní rok pro ně bude ještě úspěšnější, než ten loňský. Uvedla to dnes Asociace PR agentur (APRA).

Podle oborového průzkumu, který pro asociaci vyhodnotila poradenská společnost KPMG Česká republika, utržily české PR agentury v roce 2015 celkem 1,1 miliardy korun. Trhu i nadále dominují agentury sdružené v APRA, které dohromady reprezentují 80 procent českého trhu Public Relations.

Ceny agentury ani loni nezvyšovaly, už třetím rokem stagnují. Zhruba 80 procent agentur je nechalo na úrovních roku 2014, ostatní mírně zlevnili. „Loni se na českém trhu PR potkaly dva trendy: silný růst ekonomiky a silný růst konkurence. Výsledkem je zvýšení kvality služeb PR, které dnes jsou téměř stejné jako v západní Evropě,“ uvedl předseda Výkonné rady APRA Jan Kučmáš.

I přes to, že 30 procent agentur loni zvyšovalo mzdy, naprostá většina z nich má problém najít nové pracovníky. Zhruba 45 procent agentur uvedlo, že největší výzvou pro letošní rok je právě hledání nových pracovníků. „Trh ožil, zakázky přibývají a agentury se snaží najít talentované lidi, jak jen to jde. Tři čtvrtiny agentur hledají nové kolegy mezi novináři, 60 procent aktivně oslovuje absolventy škol a 65 procent agentur přiznává, že se tu a tam rozhlíží i v portfoliu svých konkurentů,“ dodal člen výkonné rady APRA Ondřej Kubala.

Klienti žádají po agenturách stále častěji služby v oblasti digitální komunikace. Nejvyšší nárůst aktivit zaznamenaly agentury u sociálních médií a vedení komunit a v průměru tvoří aktivity této disciplíny už 15 procent všech agenturních zakázek. Tři čtvrtiny agentur očekávají, že právě digitální disciplíny čeká v dalších letech největší rozvoj, naopak klasické vztahy s médii a společenská odpovědnost budou podle jejich názoru ustupovat do pozadí.

Newsletter