Co dělat, když vám přírodní živly poškodí majetek?

Bouřky, krupobití, blesky, v krajním případě i povodně, záplavy či jiné přírodní pohromy dokáží nejen majitelům nemovitostí způsobit škody v řádech desítek tisíc až po milióny korun. Jak postupovat, když ke škodě dojde, a co dělat, pokud přijdu o veškeré dokumenty a nejsem si jist, u jaké pojišťovny mám majetek pojištěn?

V případě živelné pohromy se může stát, že živnostník či podnikatel přijde opravdu o veškerý svůj majetek včetně notebooku a jeho zálohy, dokladů, účetních dokumentů, pojistných smluv a dalších materiálů potřebných k nahlášení škody. V takovém případě je možné využít povinné účetní doklady jako je účetní uzávěrka, výroční zpráva či daňové přiznání, které po požádání obdrží na FÚ. Pokud ani tyto dokumenty nejsou k dispozici, pomůže s vyčíslením škod zkušený likvidátor, u složitějších či speciálních případů lze využít znalce z příslušného oboru.

„Jestliže si nejste jisti, jak a kde jste vlastně pojištěni, postačí vám znát vaše rodné číslo. Na základě toho jsou pak pojišťovnou dohledatelné veškeré pojistné smlouvy, případně vám i sdělí, zda jste pojištěn právě u dané pojišťovny,“ radí Petr Schütz, ředitel likvidace pojistných událostí Slavia pojišťovny.

Pokud se chcete vyvarovat právě této situaci, můžete si vytvořit tzv. KPZ neboli krabičku poslední záchrany, kam uložíte veškeré důležité dokumenty včetně pojistných smluv. Pro případ povodní či záplav je můžete vložit do voděodolné schránky. Dalším možným způsobem je zapsat si veškerá čísla pojistných smluv, SPZ vašeho automobilu, číslo občanského a řidičského průkazu do mobilního zařízení.

V neposlední řadě nezapomínejte ani na aktualizaci vaší pojistné smlouvy. Díky inflaci a růstu ceny nemovitostí starší ceny spadnou do podpojištěnosti a v případě totální škody byste nemuseli dostat ani 50 % z pojistné částky. Slavia pojišťovna proto nevědoucím klientům alespoň 1x do roka zavolá a upozorní na kontrolu pojistky. Zároveň poskytuje svým klientům tzv. indexaci, díky které se vyřeší samo navýšení hodnoty v důsledku růstu cen stavebních prací či inflace.

Slavia pojišťovna, člen skupiny SPGROUP a.s. a expert na neživotní pojištění, staví na dlouholetých zkušenostech z pojišťovnictví, které sahají až do dob rakousko-uherské monarchie, do roku 1868. Je jedinou ryze českou pojišťovnou s tradicí na našem trhu již více než 150 let. Dnes patří mezi Top10 pojišťoven v České republice a patří mezi lídry v oblasti pojištění cizinců. Dlouhodobě se zaměřuje na zodpovědné řidiče, kterým v rámci autopojištění dokáže nabídnout zajímavé podmínky. Své služby poskytuje fyzickým osobám, živnostníkům, malým a středně velkým firmám, velkým korporacím či obcím a městům. Služby poskytuje i personálním agenturám a cestovním kancelářím. Prostřednictvím 17 poboček a více než stovky kontaktní míst obsluhuje více než 250 000 aktivních klientů. Ti mohou pojištění sjednávat, hlásit pojistné události či poskytovat fotodokumentaci k těmto pojistným událostem i plně online, přes webové stránky či on-line aplikace Slavia pojišťovny.

Newsletter