ČR: Meziroční růst maloobchodu zrychlil v září na 5,1 %

Tržby v českém maloobchodě bez aut v září stouply o 5,1 procenta, v srpnu rostly o 3,3 procenta. Vyplývá to z dnešních informací Českého statistického úřadu. Na zvýšení tržeb obchodníků se kladně podepsal hlavně prodej potravin v nespecializovaných prodejnách a prodej zboží přes internet nebo prostřednictvím zásilkové služby. Růst ale zaznamenaly všechny hlavní skupiny sortimentu prodejen.

Po očištění o vliv počtu pracovních dní maloobchodní tržby stouply proti loňskému roku o 6,3 procenta, letošní devátý měsíc měl o jeden pracovní den méně. V porovnání se srpnem lidé utratili v obchodech reálně o 1,7 procenta více.

„Zářijové údaje tak jasně ukazují, že srpnový pokles byl jen statistickou výjimkou z řady slušně rostoucích spotřebitelských výdajů. Situace na trhu práce se zlepšuje, zvolna zrychluje tempo růstu mezd a spotřebitelská důvěra je nadprůměrně vysoká. Dosavadní vývoj maloobchodních tržeb signalizuje ‚bohatého Ježíška‘,“ uvedl hlavní analytik Raiffeisenbank Michla Brožka.

I podle hlavního ekonoma Generali Investments CEE Radomíra Jáče je letošní rok pro tuzemský maloobchod hodně úspěšný a zřejmě podle něj vyústí do „bohatých tržeb prodejců v souvislosti s vánočními svátky“.

„Jak už naznačila i čísla z předchozích měsíců, spotřebitelská poptávka zůstává jedním z hlavních motorů ekonomického růstu. Předpokládáme proto, že si česká ekonomika udržela velmi silné – více než čtyřprocentní – tempo i ve třetím čtvrtletí,“ uvedl analytik ČSOB Petr Dufek.

Tržby za prodej a opravy motorových vozidel meziročně stouply o 11 procent. Za prodej nepotravinářského zboží vzrostly o 5,5 procenta, za pohonné hmoty o 5,3 procenta a potraviny o 4,6 procenta.

Tržby za potraviny v nespecializovaných prodejnách podle statistiků stouply o 4,7 procenta a za zboží přes internet nebo prostřednictvím zásilkové služby lidé zaplatili o 17,2 procenta více. Ve specializovaných prodejnách utratili kupující za výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 10,3 procenta více než před rokem, za počítačové a komunikační zařízení vzrostly tržby o 10,2 procenta a za výrobky pro domácnost o 6,1 procenta. Nejnižší růst tržeb vykázaly ve specializovaných prodejnách oděvy a obuv, a to o jedno procento.

Newsletter