Daimler vynaloží 28,5 milionu dolarů za urovnání obvinění v USA

Americká divize německého automobilového koncernu Daimler vynaloží 28,5 milionu dolarů (zhruba 690 milionů Kč), aby urovnala obvinění z porušení zákona o čistotě ovzduší ve Spojených státech. Americká vláda tvrdí, že divize Detroit Diesel v roce 2010 prodala téměř 7800 naftových motorů pro těžká vozidla, aniž by řádně doložila, že splňují emisní normy.

Divize v rámci dohody o urovnání s americkou Agenturou pro ochranu životního prostředí (EPA) zaplatí pokutu 14 milionů dolarů a dalších 14,5 milionu dolarů vynaloží na podporu snižování emisí, a to například u školních autobusů. Dohoda nicméně nevyžaduje svolání dotčených motorů, napsala agentura Reuters.

EPA po vypuknutí emisního skandálu německé automobilky Volkswagen zvýšila své úsilí, aby zajistila dodržování emisních pravidel. Loni v září agentura obvinila Volkswagen, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Volkswagen tehdy přiznal, že ve Spojených státech je tímto softwarem vybaveno asi 482.000 aut s dvoulitrovým motorem. Později se ukázalo, že problém se v USA týká rovněž 85.000 vozů s třílitrovým motorem.

Volkswagen už v červnu přistoupil na to, že v USA za urovnání vládních a spotřebitelských žalob souvisejících se skandálem zaplatí až 15,3 miliardy dolarů (přes 370 miliard Kč). Majitelé dotčených vozů se podle dohody mohou rozhodnout, zda budou požadovat úpravu auta, nebo odkoupení jejich vozu firmou Volkswagen. Dohoda také předpokládá, že majitelé obdrží odškodné 5100 až 10.000 dolarů (123.000 až 241.000 Kč). Červnová dohoda se týká jen aut s dvoulitrovým motorem, o postupu u vozů s třílitrovým motorem zatím nebylo rozhodnuto.

Po celém světě se emisní skandál Volkswagenu týká zhruba 11 milionů naftových aut, včetně asi 1,2 milionu vozů Škoda Auto. V Evropě aféra zahrnuje zhruba 8,5 milionu aut s naftovým motorem. Volkswagen však odmítá výzvy, aby evropské zákazníky za skandál odškodnil podobným způsobem jako zákazníky ve Spojených státech.

Newsletter