Deloitte Advisory pomůže s přípravou tendru na provozovatele mýta

Správu mýtných bran na další roky získala bez výběrového řízení společnost Kapsch. Za provoz mýta a další služby na maximálně tři roky má získat 5,27 miliardy korun. Dodatky ke smlouvě podepsalo se stávajícím dodavatelem v neděli ministerstvo dopravy. To také dnes oznámilo, že vybralo společnost Deloitte Advisory jako projektového manažera, který bude pomáhat s přípravou soutěže na provozovatele nového mýtného systému. Zástupci opozice i koaliční ČSSD postup úřadu kritizovali za to, že provoz mýta po skončení letošního roku nezajistil prostřednictvím otevřené soutěže.

„Právě otevřená soutěž měla umožnit ostatním společnostem, které elektronické mýto již jinde provozují, aby o zakázku soutěžily, a byly tedy nucené poskytnout České republice co nejvýhodnější nabídku,“ uvedl šéf poslaneckého klubu ODS a bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura.

Podle experta na dopravu za ČSSD Jana Birkeho hrozí to, že se proti rozhodnutí ministerstva dopravy Dana Ťoka (za ANO) postaví firmy, které měly o výběr mýta zájem. Přestože Ťok dnes uvedl, že tyto společnosti mají na námitky právo a úřad se jejich postupu neobává, podle ČSSD není pozice ministerstva dopravy neotřesitelná. Pokud by byl postup ministerstva dopravy bezchybný, nabízí se otázka, proč se pod dodatky nepodepsal přímo pan ministr Ťok, ale jeho náměstek Jakub Kopřiva, dodal Birke.

Ministerstvo dopravy dnes také oznámilo, že vybralo společnost Deloitte Advisory jako projektového manažera, který bude pomáhat s přípravou soutěže na provozovatele nového mýtného systému. Tendr na nový mýtný systém chce resort vypsat v příštím roce. Úkolem projektového manažera bude zpracovat tarifní politiku, podle níž se nastaví budoucí mýtné sazby. Pomůže rovněž připravit zadávací podmínky technologicky neutrální soutěže, v níž stát vybere nový mýtný systém. Nejpozději do konce roku 2019 by měl podle ministerstva provozovatel vzešlý ze soutěže provoz mýta převzít.

Proti prodloužení smlouvy s Kapschem se dlouhodobě staví například slovenský výběrčí SkyToll, který už dříve oznámil, že postup ministerstva dopravy napadne. „V současné době finalizujeme právní kroky, které nám umožňuje české i evropské právo,“ uvedl dnes mluvčí firmy Anton Bódis.

Součástí ceny za maximálně tříletý provoz je provoz mýtných bran za čtyři miliardy korun, poskytnutí součinnosti při předávání systému novému provozovateli, nákup nových palubních jednotek a zavedení služby jednotného evropského mýta (EETS). Skutečná délka smlouvy se bude odvíjet od toho, kdy bude hotovo výběrové řízení na nového provozovatele.

Uzavření dohody totiž mělo podle Ťoka ministerstvu otevřít cestu k přípravě nového tendru, do kterého se budou moci zájemci přihlásit i s jinou technologií, než je mikrovlnný systém, který využívají mýtné brány. Mministerstvo chce tendr spustit napřesrok v červenci. V nejbližší době pak plánuje vybrat vítěze tendru na poradce, který má ministerským úředníkům pomoci s přípravou tendru na nového provozovatele systému.

Původní kontrakt s Kapschem vyprší na konci letošního roku a ministerstvo dopravy nestihlo najít pokračovatele provozu v řádném výběrovém řízení. Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 70 miliard Kč, přičemž za rok 2015 to bylo 9,7 miliardy Kč.

Newsletter