Evropské i americké výnosy klesají. Dolar oslabil nad 1,0670 za euro. Koruna ve ztrátě nad 25,25 za euro.

Der Kurier: Náklady na dopravu jako konkurenční výhoda

Doprava přestává být vnímaná jako nezbytná nutnost a z pohledu distributora, výrobce či prodejce e-shopu začíná být vnímaná i jako možnost více prodat. Firmy si své finance hlídají a snaží se šetřit na správných místech a efektivně. Hodnotícím kritériem na cenu dopravy již není skutečnost, zda cena za dopravu navyšuje firemní náklady, ale jestli investice do přepravy přináší „něco navíc“ – například, zda se díky ní prodá více zboží. Konkurenční výhodou může být doprava s přesností 15 minut, zpětný odvoz i rychlé vyzvednutí objednaného zboží, a tedy perfektně zvládnutá logistika.

Že se firmám s vyšší cenou dopravy zvýší náklady, je jasné. Zároveň jim ale vyšší cena dopravy, a tedy cena, která v sobě zahrnuje určitou výhodnou nabídku, na kterou zákazníci slyší, zvýší obrat. Každá druhá větší firma proto v rámci své dopravy nabízí mnohdy unikátní, zvýhodněné nabídky.

Výhodnost může spočívat v rychlosti dodání, díky kterému mezi sebou mohou firmy například konkurovat. „Podívejme se na to teoreticky: jako prodejce nabízíme klasickou balíkovku. Všichni víme, co stojí a co od takové dopravy čekat. Co když do své nabídky zařadíme i nějakou dražší přepravu s výhodou?“ pokládá otázku Přemysl Lukeš, výkonný ředitel společnosti Der Kurier, www.derkurier.cz.

Doprava s přesností na 15 minut

Příkladem může být firma zaměřená na prodej potravin, která nabízí dopravu s přesností na 15 minut. „Limitováno pro běžné uživatele, rezervováno pro Premium uživatele. Zákazník přesně ví, kdy mu potraviny dorazí a nemusí na nic čekat. Firma si tak navíc vytváří věrný klub spokojených zákazníků,“ komentuje Přemysl Lukeš, výkonný ředitel společnosti Der Kurier.

Zpětný odvoz

Další firma, tentokrát zaměřená na elektro, u větších spotřebičů garantuje jejich zpětný odvoz. Zákazníci jsou tak zvyklí na rychlou a spolehlivou přepravu, v rámci které nemusí nikam nic dovážet. V tomto případě si za svůj ušetřený čas a poskytnutý servis rádi připlatí.

Volba dodání dle osobních možností

Firma NuSpring, která se zabývá kvalitní přírodní kosmetikou a zero waste, svým zákazníkům nabízí dovoz objednaného zboží v konkrétní den i čas. Termín si tak zákazníci volí sami během tvorby objednávky, a nejen že tak dostanou zboží ve chvíli, která jim nejvíc vyhovuje, ale také svou koupí podpoří životní prostředí. V Praze kurýr doručí zboží v tašce nebo krabici, zákazník si zboží můžete vyndat a obal vrátit.

Rychlé vyzvednutí objednaného zboží a interní logistika

Některé společnosti jsou známé svým rychlým doručením, a ještě zajímavější je jejich interní logistika. „Takové firmy mají řadu skladů na mnoha místech, a přesto objednané zboží zvládají v průběhu dne přeskládat tam, kde jej chce zákazník vyzvednout,“ vysvětluje Přemysl Lukeš, výkonný ředitel společnosti Der Kurier, www.derkurier.cz. Prodejce tak sice má vyšší výdaje na přepravu, ale zákazníci také více nakupují a zvyšují tak firemní obrat.

Zásobování poboček několikrát denně

Zákazníci jsou různí, někteří například denně nakupují čerstvé pečivo. Na tuto poptávku reagovalo pekařství, které své pobočky zásobuje hned několikrát za den. Všichni zákazníci tak vždy dostávají čerstvé pečivo, a to i v pozdních odpoledních hodinách. „S vidinou čerstvého pečiva je mnoho zákazníků ochotných starý chléb vyhodit, a tedy utratit další peníze za čerstvý,“ dodává Přemysl Lukeš, výkonný ředitel společnosti Der Kurier, www.derkurier.cz.

Nejen z pohledu distributora, ale také z pohledu výrobce či prodejce už doprava není vnímána jako nutné zlo. Když dojde na zúčtování k hlavní ceně, doprava se stává i možností a způsobem, jak více prodat. Lidé se zajímají o to, jak nakoupit co nejvýhodněji, například v souvislosti rychlostí dodání, čerstvostí i ve slevách.

Newsletter