Dieselové motory jsou v ČR stále v hledáčku kupujících

Dieselové motory v současné době procházejí kritikou. Média varují před jejich budoucností, zdůrazňují uzavírky center měst a věnují se dalším tématům, často ale bez širších souvislostí. Navíc tyto zprávy přicházejí v době, kdy doznívá emisní aféra nazývaná jako Dieselgate, která vypukla v září 2015 obviněním koncernu Volkswagen z obcházení emisních limitů u naftových motorů, ke které se záhy přidaly další automobilky jako např. Opel nebo Mercedes. Jak tedy na tyto skutečnosti reagoval tuzemský trh s vozidly a jaké jsou prognózy vývoje naftových motorů?

Dle analýzy dat společnosti Audatex Systems z realizovaných prodejů a nabídkových cen datoví analytici společnosti přináší následující konstatování:

Zůstatkovou hodnotu a její průběh u vozidel se vznětovým motorem (nejenom koncernových vozidel skupiny VW) aféra Dieselgate nijak nepoškodila. Mírný pokles cen vozů na sekundárním trhu je standardní a v prvním pololetí roku 2018 ve srovnání se stejným obdobím roku předcházejícího nepřesáhl hodnotu 2 %.

Jako příklad lze uvést pohyb zůstatkových hodnot u vozu Škoda Octavia 1.6 TDI, stáří 3 let, s proběhem 90 000 km, tj. jedné z nejrozšířenějších variant na našem trhu.

Zůstatková hodnota uvažovaného vozu ŠKODA Octavia 1.6 TDI a její prognostická i amortizační křivka je velmi stabilní a v jejím průběhu nebyl zaznamenán žádný zásadní výkyv. Pohyb byl zaznamenaný v období 3.2017 s příchodem faceliftu a v posledních dvou kvartálech 2018, kdy je patrný mírný pokles hodnoty, a to zejména z důvodu zpřísnění emisních limitů u vznětových motorů.

A co prodeje vozidel?

Prodejní – nabídkové ceny ojetých vozidel se liší z hlediska regionů a v neposlední řadě způsobem a druhem prodejů. Cenové výkyvy mohou být zároveň způsobeny prodejem firemních – fleetových vozidel a vrácených vozidel z operativních leasingů, kdy často dochází k prodejům velkého množství totožných vozidel.

Pozorujeme, že v oblasti ojetých dieselových vozidel, a to zejména starších ročníků a malých vozidel, současný vývoj zůstatkovým hodnotám spíše nepřeje. Důvodem je jednak snižující se rozdíl v cenách pohonných hmot, vyšší nabídka dovážených vozidel a dále masivní tažení proti naftovým vozidlům v médiích. Předpokládáme ale, že tento stav bude v budoucnu stagnovat a ustupovat.

U prodejů nových vozidel s naftovými motory není pokles zájmu zaznamenaný, nebo je jen mírný, řádově v jednotkách %. Žádná dramatická změna ve smyslu pádu zůstatkových cen vozů s naftovým motorem se podle analytiků společnosti Audatex Systems nekoná a ani v budoucnu se neočekává.

Neutichající zájem o vozy s naftovým motorem potvrzují i statistiky Svazu dovozců automobilů. Např. vývoj prodejů naftových vozů koncernu Volkswagen (Audi, Seat Škoda, VW) je za poslední tři roky poměrně konstantní, resp. prodeje naftových agregátů mají stále rostoucí tendenci.

Ani u pořizovacích cen nových vozidel nedochází k žádnému snížení, naopak mají spíše vzestupnou tendenci.

Prognózy vývoje prodejů naftových motorů?

Jednoznačně nejžádanějšími firemními vozidly zůstanou i nadále vozidla koncernu Volkswagen, zejména Škoda, a to s naftovými motory, což se odrazí v prodejích těchto vozidel do soukromé sféry. Zákazníci totiž umí počítat a navzdory masívnímu tažení proti dieselům budou i nadále upřednostňovat jejich nesporné výhody. Patří mezi ně delší výdrž, snižující se rozdíly prodejních cen u nových i ojetých naftových vozidel a v neposlední řadě servisní náklady.

V případě propočtu kompletních nákladů na provoz (TCO) včetně zákonných pojištění či reálné spotřeby paliva vychází dieselový agregát stále výrazně výhodněji.

Jak lze celou problematiku zakončit? K žádnému dramatu z pohledu negativního vývoje zůstatkových cen vozů s naftovým motorem nedochází a v budoucnu velmi pravděpodobně ani nedojde. Je otázkou jak ovlivní prodeje a ceny vozidel vozy s čistě elektrickým nebo hybridním pohonem. Na tuto odpověď si však bude nutné počkat až jednu dekádu.

Newsletter