Diplomat: Stále více českých firem má zájem o vstup na trh USA

Zájem českých firem o vstup na americký trh se v poslední době výrazně zvyšuje. Nyní má v USA obchodní zastoupení 35 až 40 větších českých podniků, během několika let by se jejich počet mohl zvýšit na 100. Tuzemské podniky také stále častěji exportují do USA zboží s vyšší přidanou hodnotou. V rozhovoru s ČTK to řekl vedoucí ekonomické sekce na české ambasádě ve Washingtonu Tomáš Hart.

„V roce 1999 mezi našimi hlavními vývozními položkami byly třeba skleněné perly, dřevo nebo boty. Dnes jsou to léky, séra, letecké motory či mikroskopy. Lidově řečeno, je to jiná liga,“ uvedl Hart. V Americe působí například české společnosti Linet, Zetor či Česká gumárenská společnost.

Hart očekává, že počet českých investorů v USA v dalších letech stoupne na zhruba 100. „V počtu firem v USA nedosahujeme úrovně Německa, ale jde o vyšší číslo než v případě Polska a blížíme se Švédsku či Belgii, které ale po druhé světové válce byly v jiném bloku a jejich obchodní vztahy s USA jsou delší,“ dodal Hart.

„Naše firmy jsou třeba oproti roku 2007 lepší, sebevědomější a bohatší. Mohou si dovolit vyslat člověka na dva, tři roky do Ameriky,“ řekl diplomat. Připomněl také, že najít nové obchodní příležitosti na americkém trhu pomáhá malým a středním českým firmám podnikatelské centrum MeoHub nedaleko newyorského Manhattanu.

Vzhledem k tomu, že bariéry pro vstup na americký trh jsou poměrně nízké je velká část českých firem, které do USA míří, z oblasti IT. Tuzemské firmy se na americký trh dostávají i prostřednictvím svého odběratele např. v Německu. „Vím už o dvou středních českých firmách, které se dostaly do USA tak, že dodávaly německému či francouzskému výrobci a ten se rozhodl vstoupit na americký trh,“ uvedl Hart.

Podle diplomata v budoucnu poroste význam leteckého průmyslu v českém exportu. Velký prostor k navýšení vývozu vidí také u českého chmelu. „Protože v USA jsou nyní velmi populární tzv. craft brewery, tedy malé pivovary. Vždy je v nabídce ležák plzeňského typu, který je do velké míry propojený se známostí Žateckého chmele,“ dodal diplomat.

Podle posledního průzkumu Svazu průmyslu mezi exportéry se právě Spojené státy staly „skokanem roku“. Vývozci podle svazu už netrpí přílišným respektem k tamnímu trhu a začínají na něm být velmi úspěšní. Na žebříčku zájmových destinací tuzemských podniků se USA dostaly letos na šesté místo.

Například Škoda Transportation založila ve Spojených státech amerických novou dceřinou společnost Škoda Transportation USA, LLC, na tamní trh chce dodávat kolejové vozy. Německý list Handelsblatt v červnu uvedl, že o vstupu na americký trh uvažuje i česká automobilka Škoda Auto.

Vývoz českých firem do USA v posledních třech letech rychle roste, více se vyváží hlavně pneumatiky, léky a mikroskopy. Hodnota exportu loni stoupla o 11 procent na 92,2 miliardy Kč. Srovnatelně české firmy vyváží například do Španělska nebo Belgie. USA jsou pro Česko nejvýznamnějším obchodním partnerem mimo státy EU.

Newsletter