Do českého startupu Dateio vstupují Erste a Air Bank

Venture kapitálový fond J&T Ventures uzavírá rok 2019 úspěšným exitem. Jeho podíl ve fintech startupu Dateio kupuje dvojice významných bankovních domů. Služba umožňující cílený marketing na základě bankovních dat o platbách kartou spolupracuje již s osmi bankami, stovkami obchodníků a má dosah na více než milion klientů.

Pro Erste jde o vůbec první investici do fintech společnosti. Část peněz investovala do firmy, částečně odkoupila podíly od fondu J&T Ventures a akcelerátoru Bolt. Celkem ve společnosti získala 22,2 %. Air Bank odkoupila zbylou část podílu J&T Ventures a drží 11,7 %.

Technologický startup Dateio byl založen v roce 2013 a dnes má 25 zaměstnanců. Jeho big data platforma propojující banky a obchodníky umožňuje cílit nabídky tak, aby pro zákazníky byly co nejvíce relevantní s ohledem na jejich dřívější nákupy. Veškerá citlivá data přitom zůstávají v bance a sami klienti dostávají atraktivní slevy na míru. Kampaně v průměru generují tržby na úrovni desetinásobku investovaných nákladů. Mezi zákazníky v Rumunsku, Česku a na Slovensku patří například Shell, OMV, Kaufland nebo Albert. V příštím roce se služba rozšíří také do Rakouska, Chorvatska a Maďarska. V rámci dohody s Erste bude navíc integrovaná do jejího mobilního bankovnictví George Go, což dosah rozšíří o další miliony aktivních klientů.

„J&T Ventures byl náš první velký investor, celkem s námi byl téměř pět let. Kromě peněz nám pomohl s podpisem a nasazením v první bance na českém trhu i s expanzí na Slovensko. I díky tomu dnes máme obrovský potenciál pro další růst,“ uvedl Ondřej Knot, CEO a zakladatel Dateio. Fond J&T Ventures svou původní investici zhodnotil několikanásobně s průměrným ročním výnosem 59 %.

Úspěch Dotykačky a spuštění druhého fondu J&T Ventures

Prodej podílu v Dateio přišel jen krátce poté, co J&T Ventures dokončila další ziskový exit. Skupina Solitea v létě vstoupila do společnosti Dotykačka, která obchodníkům poskytuje inteligentní pokladní systémy. Dotykačka následně koupila i konkurenční službu Markeeta a vznikl tak největší hráč na českém trhu s velkými evropskými ambicemi – aktuálně expanduje do Německa, Polska a na Slovensko. Fondu investice přinesla průměrný roční výnos 38 %.

Venture kapitálový fond J&T Ventures I zainvestoval už celkem 13 projektů ze čtyř zemí a pouze tři z nich považuje za neúspěšné. Souhrnně tyto firmy získaly od dalších investorů již více než 700 milionů korun. A protože se životní cyklus prvního fondu s prostředky ve výši 7 milionů eur pomalu blíží ke konci, otevírá se již nyní druhý, podstatně větší. Ten je navíc tentokrát otevřený i soukromým investorům. Plánovaný objem fondu J&T Ventures II je 40 milionů eur, tedy přibližně miliarda korun.

„Oproti prvnímu fondu bude více prostředků na investice do projektů v pozdější fázi a na následující investice v projektech, ve kterých už budeme mít podíl. Předpokládám, že investice do jednotlivých firem se mohou pohybovat od 200 tisíc do 2,5 milionu eur. Fond plánuje zainvestovat 20 až 30 technologických firem. Délka fondu je osm let s tím, že investiční období je pět let,“ popsal Adam Kočík, Managing Director J&T Ventures.

Mezi nejznámější investice J&T Ventures patří například startup Neuron soundware, jehož technologie pomocí umělé inteligence analyzující zvuky dokáže predikovat poruchy strojů. Zákazníky jsou Siemens, BMW či Airbus a letos získal investici 5,75 milionu eur. Další úspěšný projekt Daytrip meziročně roste o stovky procent a v letošním roce dosáhne obratu 15 milionů eur a zatímco před třemi lety působil v sedmi zemích, nyní již operuje v 64 státech.

J&T VENTURES
Venture kapitálový fond J&T Ventures investuje do slibných, začínajících inovativních firem s cílem přispět k jejich dynamickému rozvoji a růstu jejich hodnoty. Fond poskytuje nejen finanční prostředky, ale také pomoc s nastavením obchodní strategie a firemních procesů, podporu expanze na zahraniční trhy a manažerské zkušenosti a kontakty.  Fond vyhledává nadějné podnikatelské projekty především z oblasti informačních technologií, retailu, travelu, zdravotnictví, finančních technologií a IoE (Internet of Everything), orientuje se především na region střední a východní Evropy.

Newsletter