Dohled nad americkou divizí VW možná převezme šéf Škody Vahland

Dohled nad americkou divizí německé automobilové skupiny Volkswagen možná převezme nynější předseda představenstva české automobilky Škoda Auto Winfried Vahland. Ten je podle zdrojů agentury Reuters hlavním kandidátem na novou pozici, kterou Volkswagen vytvoří ve svém představenstvu. Nový člen vedení má dohlížet na aktivity skupiny v USA, kde vznikl nynější skandál s podvody při měření emisí u naftových vozů.

O personálních otázkách má v pátek jednat dozorčí rada Volkswagenu. Podle informovaných zdrojů Reuters rada po zasedání oznámí osoby skutečně odpovědné za manipulaci s měřením a provede změny v nejvyšším vedení. Měla by se i zabývat osobou nástupce generálního ředitele Martina Winterkorna, který ve středu odstoupil z funkce. Zdroje Reuters tvrdí, že novým šéfem koncernu se stane Matthias Müller, který v současnosti stojí v čele divize luxusních sportovních vozů Porsche.

Podle zdrojů odvolá dozorčí rada šéfy výzkumu a vývoje u koncernových automobilek Audi a Porsche Ulricha Hackenberga a Wolfganga Hatze. Zproštěn funkce má být i výkonný ředitel americké divize skupiny Volkswagen Michael Horn. Volkswagen, Audi ani Porsche se ke zprávě nevyjádřily.

Skandál vypukl minulý týden v pátek, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagenu za to v USA hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (436 miliard Kč) a začalo tam proti němu trestní vyšetřování; skandál tento týden začaly vyšetřovat i některé evropské země. Volkswagen v pondělí po zjištění amerických úřadů, že v USA vybavil téměř půl milionu aut zařízením pro obcházení emisních testů, přiznal, že tento software po celém světě instaloval do celkem zhruba 11 milionů svých vozů.

Osmapadesátiletý Vahland je předsedou představenstva společnosti Škoda Auto od září 2010. Už v letech 2002 až 2005 měl v představenstvu automobilky na starosti ekonomiku. Vahland začínal v koncernu General Motors, kde působil v letech 1984 až 1990. V roce 1990 přešel do Audi, kde začala jeho kariéra v koncernu Volkswagen. V letech 2005 až 2010 řídil jeho čínskou pobočku, předtím byl několik let zodpovědný za aktivity VW v Brazílii a v Argentině.

Během Vahlandova působení v Mladé Boleslavi dokončila Škoda přeměnu v globální automobilovou značku. Továrny v České republice, Číně, Rusku, Kazachstánu, Indii, na Slovensku a na Ukrajině loni poprvé vyrobily více než milion škodovek, zisk dosáhl rekordních 18,4 miliardy korun. V dalších letech Škoda plánuje zvýšit celosvětový prodej minimálně na 1,5 milionu vozů ročně, z toho 500.000 v Číně.

Newsletter