EA: Více než polovina Čechů se obává výpadku příjmu během nemocenské

Každý Čech je alespoň jednou ročně „zralý“ na neschopenku. Jen 27 procent lidí na ni ale skutečně nastoupí. Zbytek si raději vezme dovolenou, do práce chodí nemoci navzdory nebo si vezme „home office“. Ženám dělají během nemoci starosti komplikace v chodu domácnosti, mužům situace v práci. Všem ale dělá hlavu hlavně výpadek příjmu. Vyplývá to z průzkumu společnosti Europ Assistance realizovaného agenturou Ipsos.

„Skoro třetina pracujících chodí do práce i během nemoci, v mezním případě pak využijí home office, pokud takovou možnost vůbec mají. Dalších 27 % lidí si místo neschopenky vezme raději dovolenou, aby tak nepřišli o příjem,“ popisuje výsledky průzkumu obchodní ředitel Europ Assistance Jurij Kostaš. „Lidé se v tomto ohledu zanedbávají a také přiznávají, že pokud na neschopenku nastoupí, její podmínky dodržuje stejně jen polovina z nich,“ dodává.

Praha se i tentokrát výrazně odlišuje od zbytku republiky – místní zaměstnavatelé jsou zjevně flexibilnější v poskytování home office i takzvaných sick days – nemoc tímto způsobem řeší více než polovina pražských zaměstnanců. 

Téměř třetina Čechů (30 %) tvrdí, že je pro ně nejdůležitější, aby během nemoci mohli být v klidu a od práce si odpočinuli. Kvůli obavě z výpadku příjmu (52 %) či péči o rodinu (46 %), si ale klid nedopřejí. „Nedostatek financí děsí o něco častěji muže, zejména ty, kteří pracují takzvaně rukama – potřebují být tedy při výkonu povolání skutečně zdraví, a lidi z menších obcí střední příjmové skupiny,“ vysvětluje Kostaš.

Výzkum potvrdil, že pro lidi nad 45 let bez rozdílu pohlaví je nejdůležitější psychická pohoda a klid. Pro příjmovou skupinu nad 70 000 Kč měsíčně je především podstatné zajištění adekvátní lékařské péče a dostatek informací. Oproti tomu příjmová skupina pod 8 000 Kč měsíčně za nejdůležitější považuje pomoc se zajištěním běžných věcí a chodu domácnosti.

„Nejen na základě těchto požadavků vznikl produkt zdravotní asistence MediCare, který klientům a celé jejich rodině zajistí komplexní lékařské poradenství, nadstandardní ubytování v nemocnici, doprovod k lékaři, ale i příspěvek na doplatky na léky, finanční náhradu při dlouhodobější hospitalizaci nebo asistenční linku, kde je lékař k dispozici na telefonu 24 hodin denně 7 dní v týdnu,“ popisuje základní rysy služby Kostaš. Služby se přitom vztahují na celou rodinu – tedy na dva dospělé a až tři děti do 18 let, které s rodiči žijí ve společné domácnosti.

O průzkumu
Průzkum provedla na podzim 2017 výzkumná agentura Ipsos na vzorku 517 respondentů ve vyváženém poměru žen a mužů ve věku 18 až 65 let. Jednalo se o reprezentativní vzorek lidí, kteří mají alespoň jedno dítě mladší 15 let.

 

Newsletter