Americké výnosy si po včerejším růstu prochází korekcí. Dolar se obchoduje pod 1,0650 za euro. Koruna krátce oslabila nad 25,30 za euro. Aktuálně se obchoduje pod touto hranicí.

Ekonomický komentář ČBA: Průmysl v srpnu propadl z titulu celozávodních dovolených automobilek a nedostatku čipů

Tuzemský průmysl v srpnu zklamal a meziročně propadl  o 1,4 % zatímco v červenci vzrostl o necelých 7 %. Při pohledu na hodnoty neočištěné o vliv pracovních dní meziroční dynamika mírně rostla o 1,4 %. Hlavní příčinou srpnového výsledku byl propad ve výrobě automobilů, kde se projevily celozávodní dovolené a mimořádné odstávky z titulu nedostatků potřebných dílů. Mimořádně také průmysl ovlivnily odstávky v energetice. Navzdory horší vypovídací schopnosti prázdninových čísel z titulu dovolených je patrné, že problémy v subdodavatelských řetězcích citelně podkopávají postpandemické zotavování a zářijová čísla v tomto ohledu velké zlepšení nenaznačují.

Průmyslová výroba v srpnu meziměsíčně poklesla o 3,2 %. Projevil se zde zejména citelný pokles ve výrobě automobilů, meziměsíčně o 8,6 %. Meziroční propad pak přesáhl 25 %. Velkou roli v tomto ohledu však měly tradiční celozávodní dovolené. Škoda Auto zahájila celozávodní dovolenou v prvních dvou srpnových týdnech, rušení směn však začalo z důvodu nedostatku čipů již koncem července a pokračovalo i po oficiálním konci dovolené v srpnu. Začátek srpna pak byly výrobní linky zastaveny i v Nošovicích. Výpadek produkce v srpnu byl tak mimořádný, což potvrzují i čísla ohledně počtu vyrobených osobních automobilů, které meziročně propadly o 57 %.  Za výpadky však nemohou jen problémy v subdodavatelských řetězcích, ale i skutečnost, že celozávodní dovolená automobilek v letošním roce zasáhla více srpnový měsíc než v roce loňském.

Vzhledem k tomu, že srpen měl o jeden pracovní den navíc oproti srpnu minulého roku, je meziroční růst průmyslu při očištění o tento efekt v záporných hodnotách, a to 1,4 % (graf 1). Při pohledu na neočistnou hodnotu rostl průmysl v srpnu o 1,4 % po 1,1% růstu v červenci.

Nové zakázky si udržely v srpnu mírný meziroční růst, v případě výroby automobilů však propadly o 20 %. V některých částech průmyslu je pak citelný růst nových zakázek dán zejména růstem cen, nikoli objemu samotného (graf 2).

Ačkoli tak dnešní čísla o průmyslové výrobě mají obecně nižší vypovídací schopnost z titulu odlišného rozložení celozávodních dovolených během léta a odstávek v energetice, hlavní závěr je poměrně jasný. Problémy s nedostatkem materiálů citelně podkopávají zatavování ekonomiky po pandemii, což tíží evropský průmysl včetně toho tuzemského, a to navzdory relativně plným zakázkovým knihám. Postpandemické zotavování průmyslu tak je v druhé polovině roku bezesporu pomalejší, než se předpokládalo ještě několik měsíců nazpět. Průměrný růst tuzemského průmyslu od začátku roku činí 11,7 %, na první pohled příznivý dvouciferný růst je však dán i nízkou srovnávací základnou.

Méně pozitivní vývoj z průmyslu pak hlásí také Německo, kde průmyslová produkce v srpnu meziměsíčně poklesla o 4 %, meziroční růst pak zpomalil na 1,7 % po 5,7 % v červenci. Nové zakázky také zklamaly nad očekávání z titulu slabší poptávky ze zahraničí a meziměsíčně propadly o 7,7 % (odhad -2,1 %). Výpadek výroby lze pak pozorovat především v automobilovém průmyslu, kde počet vyrobených automobilů v srpnu poklesl meziročně o 33 %, a v září dle posledních čísel propad dále zesílil na 43,5 %.

Newsletter