Americké výnosy v závěru minulého týdne zkorigovaly nárůst, dolar i přesto sílí. Euro je pod tlakem hromadného poklesu evropských tržních sazeb. Zlotý a koruna mírně zpevnily, aktuálně část zisků umazávají. Domácí měna se obchoduje kolem 26,10 za euro.

Ekonomičtí ministři proberou kompenzace pro propouštěné horníky

Ekonomičtí ministři, odbory a zaměstnavatelé budou v pondělí ve Strakově akademii hovořit o dohodě s Bruselem na postupu prací na prioritních dopravních stavbách se starým stanoviskem EIA a plánovaných kompenzacích pro horníky, kteří přijdou o práci kvůli útlumu těžby uhlí. O rozšíření příspěvků pro propuštěné horníky, které už kabinet slíbil zaměstnancům těžební společnosti OKD, na Mostecko přitom ve vládě nepanuje shoda. Proti plánu avizovanému premiérem Bohuslavem Sobotkou (ČSSD) je ministr financí Andrej Babiš (ANO).

„Já jsem zásadně proti. Nevidím důvod kompenzovat penězi daňových poplatníků soukromou firmu, když ta firma vydělává miliardy a platí nízké poplatky za uhlí, které patří státu,“ zopakoval dnes své stanovisko ČTK. Podotknul, že pokud má ČSSD nějakou dohodu s miliardářem Pavlem Tykačem za kompenzaci za neprolomení limitů v lomu ČSA, budou ministři za ANO na vládě určitě přehlasováni. Podle Severní energetické, kterou ovládá Tykač, se postupný útlum dotkne víc než tisíce lidí. Kompenzace by se mohla týkat asi 1900 lidí.

Babiš v té souvislosti připomenul, že v rozpočtu hledá peníze pro navýšení platů pedagogů a nepedagogů v regionálním školství a vysokoškolským učitelům od 1. září.

Požadavky související se situací v OKD bude vláda řešit až za týden 27. července. Babiš o nich má v plánu jednat v úterý během návštěvy Moravskoslezského kraje. OKD, která na sebe podala v květnu insolvenční návrh, se potýká s nedostatkem finanční hotovosti. Do existenčních problémů se dostala kvůli klesajícím cenám uhlí a předluženosti. Vláda se zabývá tím, zda a kolik peněz stát firmě půjčí, aby měla na provozní výdaje, včetně výplat za červenec. O budoucnosti firmy budou rozhodovat věřitelé v srpnu.

V případě odkladu dopravních staveb, u kterých Brusel požaduje posouzení vlivů na životní prostředí podle nového zákona, bude premiér sociální partnery zřejmě informovat, že desítku důležitých bude možné zahájit bez nutnosti opakovat posudek. Po dohodě s Evropskou komisí vláda připravila novelu zákona, kterou minulý týden schválil Senát. Změna převede vybrané stavby do zvláštního režimu, kdy má stačitu stanovisko ministerstva.

Vybrané stavby by se mohly začít stavět v příštím roce. Problémy s posudky EIA má v Česku asi stovka dopravních staveb za zhruba 130 miliard korun. Jde o staré posudky vzniklé podle zákona z roku 1992, tedy před vstupem Česka do EU, které unie neuznává. Schválený zákon má proto pomoci výstavbě desítky projektů. Jde celkem asi o 120 kilometrů dálnic a také modernizaci železniční tratě Sudoměřice – Votice.

Porady ekonomických ministrů se účastní vedle předsedy vlády, místopředsedové kabinetu Andrej Babiš a Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL), ministr dopravy za ANO Dan Ťok, ministryně pro místní rozvoj za ANO Karla Šlechtová, lidovecký ministr zemědělství Marian Jurečka, ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD) a jeho stranická kolegyně ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová. Porady se konají zhruba jednou za čtvrt roku. Pondělní jednání bude šesté.

Newsletter