Nad očekávání nižší výsledek kvartálního vývoje amerického indexu výdajů na osobní spotřebu podpořil korekci dolarových zisků nad 1,0800 za euro. Z měn regionu je v zisku koruna a zlotý. Domácí měna testuje 25,30 za euro.

ESOP – zaměstnanecké akcie jsou v USA běžné, v Česku ale stále ještě výjimka

Brněnský Smartlook chce ze členů svého týmu udělat milionáře. S pomocí programu ESOP (Employee Stock Option Plans) mezi ně rozdělí zaměstnanecké akcie. V současnosti je to v západních zemích populární benefit a motivace pro všechny, kteří se chtějí podílet na úspěchu firmy. Do Česka tento trend naopak teprve přichází a Smartlook má ambice být jedním z jeho popularizátorů. O tom, že to v případě brněnského startupu nejsou jen sliby, svědčí také fakt, že jeho loňský obrat z pravidelných výnosů (ARR) přesáhl 100 milionů korun. Kvůli chybějící tuzemské legislativě je ovšem zavedení ESOPu v českých startupech složité, nákladné a nemůže fungovat stejně jako například v USA. Ani k systémové změně však nejsou zakladatelé globálního hráče na trhu webové a mobilní analytiky lhostejní.

„Do celého týmu rozdělujeme desítky milionů v podobě zaměstnaneckých akcií a už dnes jsou vlastně z některých potenciální milionáři. Stále si však myslím, že je škoda, že počet českých firem s ESOPem pro celý tým je tak nízký a z benefitu těží nejčastěji pouze klíčoví zaměstnanci. Ovšem na jednu stranu se nelze divit, česká legislativa totiž není na podobné programy vůbec připravená a je velmi složité a nákladné je realizovat. Nicméně je nutné se zamyslet hlavně nad tím, že v současnosti už nelze motivovat zaměstnance multisportkou nebo telefonem. Moderní benefit může být například podíl týmu na úspěchu celé společnosti v podobě zamestnaneckých akcií, což se v Česku moc neděje. Chceme však ukázat, že to jde, a věříme, že za pár let to bude běžný trend, bez kterého se české firmy neobejdou,“ říká CEO Smartlooku Petr Janošík.

ESOP rovná se zapálený tým

ESOP představuje akciové opční plány, jež za definovaných podmínek dávají zaměstnancům právo na podíl na firmě. Oblíbené jsou především u startupů, které mají potenciál vysokého zhodnocení, ale v daný moment nemusí mít dostatečný kapitál, aby mohly zaplatit ty nejlepší zaměstnance. Jsou tak schopny konkurovat velkým nadnárodním firmám a jejich robustním systémům odměňování. Vedle toho ESOP výrazně přispívá k vyšší motivovanosti a retenci zaměstnanců.

I v České republice existují společnosti, které zaměstnancům umožňují participovat na úspěchu firmy. Většinou se ale opční plán dělí jen mezi část týmu, nikoli mezi všechny. Přitom z hlediska motivace je výhodnější, když se startup rozdělí opravdu se všemi. „Jednotlivcům tak umožňujete získat podíl odvíjející se od platu, pozice a času, po který ve firmě působí. V USA je tento postup známý pod názvem vesting. Často se jedná o čtyřleté období, po které zaměstnanec vestuje, tedy postupně nabývá svůj podíl. Logicky čím déle je člověk členem týmu, tím větší podíl získá,“ dodává Janošík.

Budiž inspirací

Smartlook si svůj ESOP nastavil jako procentuální podíl z ročního platu zaměstnance, který získává na hodnotě s odpracovanou dobou. Každý měsíc pak zaměstnanec obdrží 1/48 podílu, který lze po čtyřech letech, nebo jeho poměrnou část při odchodu dříve, konvertovat do podoby akcií. Výsledná částka je standardně vyplacena při exitu firmy či IPO.

„Od spuštění tohoto benefitu si slibujeme hned několik věcí. V první řadě je to ale určitě motivace pracovat na společném produktu, cítit hrdost z jeho úspěchu a sdílení mezi jednotlivými členy týmu. Jednoduše si myslím, že nás to ještě víc stmelí. Mimo to chceme téma popularizovat, chceme, aby se o něm mluvilo, aby i naši zaměstnanci například sdíleli své pocity a hovořili o tom se svými přáteli. Jednoduše aby se tento západní trend stal trendem i u nás. Myslíme totiž, že v Česku máme plno talentů a byla by obrovská škoda se s nimi o úspěch nepodělit. A třeba tak dáme vzniknout novým investorům do dalších nadějných českých startupů. I proto jsme udělali další krok vpřed,“ uzavírá Janošík.

Smartlook kouzlí s analytikou dat. Jde o software, který propojuje nahrávací systém a analytické nástroje a díky němuž mohou firmy sledovat, k jakým interakcím ze strany návštěvníků dochází. Kombinace živých nahrávek a pokročilých analytických funkcí umožňuje zhlédnout nejdůležitější momenty cesty uživatele přímo očima zákazníka. Neunikne vůbec nic – každé kliknutí a pohnutí myší je detailně zachyceno. Už žádné „proč nedokončil nákup“ nebo „proč nechápe, že na tohle místo klikat nemá“, už žádné hádání, ale hmatatelné odpovědi. Smartlook jsou Brňáci, ale kanceláře mají také v Praze. Podívat se na weby a mobilní aplikace očima uživatelů umožňují dnes už více než šedesáti tisícům klientů, mezi něž patří třeba Volvo, Miele, Vogue nebo taky čeští Rohlík a Alza.

Newsletter