Facebook manipuloval zprávami v trendech, říká bývalý zaměstnanec

Zaměstnanci největší světové sociální sítě Facebook tendenčně manipulovali s výběrem zpráv do sekce trendů, tedy neustále aktualizovaného seznamu uživatelsky nejoblíbenějších zpravodajských témat. Lidé, jímž se ve firmě říká kurátoři zpráv, vytlačovali z této nabídky konzervativní témata a uměle do ní vkládali témata jiná, která mezi uživateli nezískala dostatečnou oblibu. Technologickému zpravodajskému serveru Gizmodo to řekl nejmenovaný bývalý pracovník Facebooku, který ve funkci kurátora rovněž pracoval.

Kurátoři „ošetřovali“ sekci trendy od roku 2014, kdy ji firma zavedla. Šlo o skupinu mladých novinářů z prestižních univerzit na východním pobřeží USA. Podle jednoho z nich dostávali tito pracovníci od svých vedoucích instrukce, aby do trendů vkládali vybrané zprávy, které by se tam na základě automatického výběru podle oblíbenosti nedostaly, ale manažeři je považovali za důležité. Sami kurátoři pak podle svého politického smýšlení odstraňovali některá, vesměs konzervativní témata. Měli také instrukce, aby do trendů nedávali zprávy o samotném Facebooku.

Firma přitom prohlašuje, že kolonka trendy odráží výlučně oblíbenost témat mezi uživateli. Podle zdrojů Gizmodo firma od manipulace s výběrem zpráv v poslední době „po vylepšení svých algoritmů“ upouští.

Kurátoři podle zdroje Gizmodo blokovali například zprávy o konferencích amerických konzervativců, o podezřelém postupu federálního daňového úřadu proti konzervativním skupinám před prezidentskými volbami roku 2012, o úspěšném boji guvernéra Wisconsinu Scotta Walkera proti odborům státních zaměstnanců nebo zprávy z populárního konzervativního agregátoru zpráv Drudge Report. Šlo přitom vždy o zprávy, které algoritmus do trendů zařazoval.

Zpravodajská sekce Facebooku se tedy chová úplně stejně jako běžná redakce tradičních „upadajících“ médií, píše Gizmodo. To znamená že její produkce odráží politické sklony redaktorů a institucionální požadavky příslušné korporace. V přímém rozporu s tím, co Facebook o tomto servisu tvrdí, pomáhají kurátoři diktovat, co budou uživatelé facebooku v každé dané chvíli číst. Facebook má po celém světě asi 1,6 miliardy uživatelů.

Newsletter