Falešné dilema: Insolvence Smartwings neznamená konec českého letectví

Boj o záchranu česko-čínských aerolinek Smartwings stále nabírá každým dnem na obrátkách. Nejnověji se do řady prohlášení přidali majitelé aerolinek s tím, že o kapitálový vstup státu nemají zájem, stále ovšem žádají o garanci za úvěry ve výši 2 mld. Kč. Smartwings si stejně jako další postižené firmy státní podporu určitě zaslouží, cokoliv nad rámec standardní podpory společnostem z odvětví cestovního ruchu jako programy Antivirus či COVID-X však nedává ekonomický smysl.

Připomeňme, že společnost a vládní představitelé začali počátkem dubna mluvit o možné pomoci aerolinkám, ty spustily i web Neberte nám křídla, kde se ohání například tím, že do státního rozpočtu platí povinné odvody za zaměstnance. 

Aerolinky Smartwings jsou sice důležitá společnost českého cestovního ruchu, známá především jako dopravce Čechů do letních dovolenkových destinací, v kontextu celkových čísel už o tolik významnou firmu nejde. Jestliže se cestovní ruch v roce 2018 podílel na HDP 2,9 procenty a zaměstnával 240 tisíc osob, je firma s 2500 zaměstnanci jen jedna z mnoha. Navíc jsou to kvalifikovaní zaměstnanci ve velmi konkurenčním sektoru, takže o jejich budoucnost opravdu mít strach nemusíme.

Problémy už před krizí

O „možném zániku“ se v médiích psalo už v loňském roce v podobnou dobu. Tehdy se společnost, stejně jako mnoho dalších aerolinek ve světě, potýkala s výpadkem kapacity z důvodu uzemněných letadel Boeing 737 MAX. Výpadek hotovosti nakonec kvůli špatné komunikaci s 49procentním vlastníkem CITIC firma vyřešila půjčkou 700 milionů korun od českého spolumajitele Jiřího Šimáněho. A právě tato událost odkrývá pravděpodobné důvody (na zjištění skutečné výše závazků vůči majitelům si budeme muset počkat do konce roku na účetní závěrku), které vedly ke spuštění současné PR kampaně za státní podporu.

Pokud jsou Smartwings skutečně zdravá firma, jak tvrdí její majitelé, může firma případnou insolvenci řešit reorganizací a fungovat dál. Například OKD bylo v reorganizaci očištěno
o cca tři čtvrtiny přihlášených pohledávek. Pro majitele Smartwings by tedy s velkou pravděpodobností znamenala odepsání stovek milionů korun, které do firmy „nalily“ při potížích s Boeingy 737 MAX.

Je to scénář, který závisí na mnoha faktorech, především na tom, jak věřitelé posoudí budoucnost leteckého průmyslu. Insolvence ale ještě automaticky neznamená „konec českého letectví“ a ztrátu všech pracovních míst pro zaměstnance společnosti. Při naplnění tohoto scénáře by mohla společnost po uvolnění omezení fungovat znovu a nadále doprovázet české turisty na cestách do dovolenkových destinací.

Firma by měla možnost se jednoduše zbavit závazků, které ji v současné době táhnou ke dnu a přizpůsobit svoji velikost situaci v následujících letech. Není však možné, aby riziko jejího krachu nesl daňový poplatník.

Newsletter