Evropské i americké výnosy rostou. Dolar oslabil nad 1,0700 za euro, pomohla nad očekávání horší data amerického indexu PMI. Koruna krátce zpevnila pod 25,20 za euro. Aktuálně část zisků odevzdává nad tuto hranici.

Feature recognition je budoucnost nakupování

Technologie VR a AR se už dávno rozšířily za hranice herního odvětví. Popularita módních a beauty vloggerů je stále na vzestupu. Chuť uživatelů sdílet svůj život na sociálních médiích se ani zdaleka nemírní. Celosvětový objem prodejů v e-commerce se pohybuje v řádech tisíců miliard dolarů a stále roste. Jen roční hodnota celého procesu vratek je 300 miliard dolarů. To jsou jen některé z důvodů, proč si bez virtuální a rozšířené reality brzy online nenakoupíte.

„Z průzkumů vyplývá, že téměř tři čtvrtiny zákazníků o virtuální či rozšířenou realitu v e-shopech mají opravdový zájmem, případně ji dokonce již očekávají. Prodejci, kteří ji v nejbližší době – přičemž hovoříme řádově o měsících, maximálně jednotkách let – do svého internetového podnikání neimplementují, se vystavují velké konkurenční nevýhodě. Navíc už dnes je šance konverze u zákazníků, kteří mají možnost si zboží před zakoupením vyzkoušet, o 58 procent vyšší a zároveň se tím snižuje riziko vratky. Šedesát procent zákazníků dokonce upřednostňuje i kamenné obchody, které nějakou formu virtuální či rozšířené reality nabízejí,“ upozorňuje Vít Endler, podnikatel a spolumajitel start-upu Virtooal.com.

Výrobci mobilních telefonů i developeři aplikací jdou tomuto trendu vstříc s otevřenou náručí. Řada je ovšem na samotné oblasti e-commerce, aby současné technologie včas nasadila a odpověděla tak na zvyšující se očekávání svých zákazníků. Možností využití má přitom již dnes hned několik.

Statická fotografie v rozšířené realitě

V současné době se můžeme setkat především s virtuálními zrcadly a kabinkami, které pomocí rozšířené reality a fotografií obličeje či těla umožňují produkty staticky aplikovat, respektive vrstvit na uživatelovu fotografii. Technologické řešení je dle Víta Endlera z  Virtooal.com pro e-shop velmi jednoduché a jeho nasazení obvykle netrvá déle než jeden půlden, přičemž klienti si jej často dokáží nainstalovat sami pouhým přidáním plug-inu do svého e-shopu. Tuto relativně jednoduchou aplikaci už dnes využívají internetové obchody s brýlemi, čočkami, vlasovými doplňky či dekorativní kosmetikou.

Virtuální 3D siluetu nahradí AR v reálném čase

V oblasti módy se aktuálně nejčastěji pohybujeme ve virtuální realitě, která uživatele naskenuje a vyrenderuje jeho 3D siluetu, na níž jsou vybrané produkty aplikovány. Další možností, která 3D siluetu pravděpodobně brzy nahradí, ale zatím stále patří spíše do budoucnosti, je využití rozšířené reality ve videu, respektive v reálném čase. Toto řešení využívá technologií feature/facial recognition a machine learning, s nimiž se můžeme setkat i dnes.

Facial recognition a machine learning

S technologií facial recognition koketují především kosmetické značky, které svým zákazníkům chtějí umožnit vyzkoušení make-upu „na vlastní kůži“ a zároveň tak zvýšit konverzi online nákupů. Mezi základní rozpoznávané prvky obličeje patří obrys očí, nosu a brady. V případě analýzy textury povrchu pleti je obličej rozložen na několik menších bloků, které jsou pomocí algoritmu přeneseny do matematicky měřitelného prostoru a ze získaných dat vytvoří síť linií, která je natolik přesná, že dokáže odlišit i identická dvojčata.

Na rozdíl od zrcadla, které se zaměřuje na obličej, virtuální zkušební kabinka využívá obvykle feature recognition, jehož součástí může a nemusí být právě i technologie rozpoznávání obličeje. V potaz jsou pak brány kromě obvyklých rozměrů – výška, délka nohou a paží či šířka boků – i různé poměry šířky a délky jednotlivých částí těla.

Data od uživatele i vlastní měření

Pro zkoušení módy jsou potřeba dva základní parametry: rozměry zákazníkova těla a rozměry oblečení či bot. Některá řešení navíc mají data i o vlastnostech materiálu, především pak jeho roztažnosti a barvě z různých úhlů pohledu. Jednodušší zkušební kabinky obvykle pracují s daty zadanými uživatelem ručně – od jeho běžné konfekční velikosti, výšky a váhy po obvod různých částí těla. Aby virtuální kabinka opravdu fungovala, jsou kromě dat od zákazníka potřeba i přesné rozměry od výrobce oděvů.

Newsletter