Americké výnosy klesají rychleji než evropské. Dolar v lehké ztrátě nad 1,0650 za euro. Z měna regionu je v zisku koruna a zlotý. Domácí měna se obchoduje nad 25,25 za euro.

Fitch: Ropný průmysl čelí hrozbě v podobě elektromobilů

Ropný průmysl čelí vážné hrozbě kvůli rostoucímu využívání automobilů s elektrickým pohonem. Upozornila na to podle listu Financial Times mezinárodní ratingová agentura Fitch. Dodala, že ropné společnosti by si měly připravit plány na „radikální změnu“, kterou si vynutí příchod nových technologií.

„Rozšířené využívání automobilů poháněných bateriemi představuje vážnou hrozbu pro ropný průmysl,“ píše agentura Fitch ve své zprávě. Připouští nicméně, že by mohlo trvat ještě dlouhou dobu, než se využívání elektromobilů dostane na úroveň poškozující ropný sektor.

„Pokud (ropné společnosti) strčí hlavy do písku a budou se snažit předstírat, že to všechno pomine, dostanou se podle našeho názoru nakonec do problémů,“ řekl listu Financial Times hlavní autor zprávy Alex Griffiths. „Potřebují plán,“ dodal.

Fitch upozornila, že v roce 2014 se doprava podílela na celkové spotřebě ropy 55 procenty. „Zrychlení elektrifikace dopravní infrastruktury by bylo pro ropný sektor velmi negativní,“ uvedla. „V extrémním scénáři, ve kterém by elektromobily během deseti let získaly padesátiprocentní tržní podíl, by mohla spotřeba benzinu v Evropě klesnout zhruba o čtvrtinu,“ dodala.

V současnosti podíl elektromobilů na celkovém prodeji aut činí méně než jedno procento. Výraznějšímu rozmachu elektromobilů doposud bránily vysoké náklady na baterie, kvůli kterým jsou tyto vozy dražší než běžná auta s pohonem na benzin či naftu. Tyto náklady se však podle Fitch daří postupně snižovat.

Některé ropné společnosti upozorňují, že i navzdory rostoucímu zájmu o elektromobily lze vzhledem k růstu populace a vývoji na rozvíjejících se trzích očekávat, že za dvě desetiletí bude na silnicích více automobilů se spalovacím motorem než v současnosti. Také Fitch ve své zprávě připouští, že proces nahrazování tradičních vozů elektrickými může být zdlouhavý. Griffiths nicméně upozorňuje, že by mohlo dojít k nějakému překvapivému vývoji, který by tento proces urychlil. Těžkou ranou pro ropné společnosti by podle něj například bylo, kdyby se Čína rozhodla pro úplný odklon od automobilů se spalovacím motorem.

Newsletter