Francie vyšetřuje VW: Podvod s přitěžujícími okolnostmi

Pařížská prokuratura zahájila vyšetřování kvůli emisnímu skandálu německé automobilky Volkswagen. Úřady vyšetřují podezření z podvodu s přitěžujícími okolnostmi. S odvoláním na nejmenovaný úřední zdroj o tom dnes informovaly agentury AFP a Reuters. Akcie automobilky po této zprávě spadly na nové tříleté minimum. Podle německého ministerstva dopravy zatím nic nenaznačuje, že by se manipulací s emisními testy dopustily kromě Volkswagenu také jiné automobilky.

Německý koncern je podezřelý, že do svých vozů s naftovým motorem montoval zařízení umožňující falšovat údaje o emisích. Skandál se týká zhruba 11 milionů vozů po celém světě. Vyšetřování pařížské prokuratury se vztahuje na vozidla prodaná ve Francii.

Francouzská divize německého koncernu již uvedla, že ve Francii se skandál vztahuje na zhruba milion naftových aut značek VW, Audi, Škoda a SEAT prodaných v posledních letech v této zemi.

Kromě údajného kroku pařížské prokuratury bylo ve Francii kvůli emisní aféře podáno několik žalob. Na soud se kvůli skandálu hodlá obrátit jisté ekologické sdružení, někteří francouzští majitelé naftových aut od Volkswagenu a francouzští akcionáři této skupiny.

Hromadné žaloby na Volkswagen byly podány také v USA. Tam skandál před dvěma týdny propukl, když američtí regulátoři obvinili Volkswagen, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku.

K zemím, kde skupina čelí vyšetřování, se zařadila také Itálie. Tamní antimonopolní regulační úřad dnes uvedl, že zahájil vyšetřování kvůli možným nepoctivým obchodním praktikám ze strany Volkswagenu. Automobilka podle italského ministra dopravy Graziana Delria oznámila, že svolá do servisů vozidla se zařízením umožňujícím podvádět při emisních testech, které prodala v této zemi. Jak firma uvedla, prodala v Itálii kolem 650.000 aut se sporným softwarem.

Mluvčí německého ministerstva dopravy dnes podle agentury Reuters uvedl, že v tuto chvíli nic nenaznačuje, že by s emisními testy manipulovaly jiné automobilky než Volkswagen. Německý vicekancléř a ministr hospodářství Sigmar Gabriel mezitím v Madridu prohlásil, že z vyšetřování skandálu by se neměla stát kampaň proti odvětví jako celku. Také by se podle něj nemělo stát, že by daň za celou aféru dopadla na bedra zaměstnanců Volkswagenu.

Volkswagen již kvůli aféře zastavil prodej všech nových naftových aut ve Spojených státech. Předběžný zákaz prodeje nových naftových aut Volskwagenu a prodeje nedávno dovezených ojetin dotčených tímto skandálem dnes vydal švýcarský úřad pro bezpečnost silničního provozu (FEDRO).

Newsletter