Výnos desetiletého amerického dluhopisu ochráněného o inflaci, tzv. TIPS, klesl pod -1,13 %. Dolar nehledě na to posiluje proti euru pod 1,1800 EURUSD. Procyklické měny oslabují, výprodejní tlak pozorujeme i u měn regionu. Koruna oslabuje nad 25,70 za euro.

Francouzská vláda vyzvala k ukončení stávek

Francouzská vláda vyzvala k ukončení stávky na železnici a pilotům Air France řekla, že jejich plány na zastavení práce jsou nezodpovědné. Výzva kabinetu přichází v době, kdy časově neomezená stávka na železnici vstoupila do třetího dne, což snížilo vlakovou přepravu o polovinu. Francii přitom dělí týden od zahájením fotbalového mistrovství Evropy, které se bude konat v řadě francouzských měst a mělo by přilákat kolem 2,5 milionu fotbalových fanoušků, převážně ze zahraničí. Vláda se obává, že stávky by mohly fotbalový šampionát narušit.

Ministr dopravy Alain Vidalies řekl, že vláda splnila požadavky železničářských odborů pokud jde o dobu odpočinku zaměstnanců a že pomůže železniční společnosti SNCF s dluhem ve výši 50 miliard eur (1,4 bilionu Kč). Odborový svaz CGT by tak podle něj měl odvolat protesty. „Je na čase uznat pokrok, který byl učiněn, a vrátit se do práce,“ řekl ministr rozhlasové stanici RTL.

Socialistická vláda zasáhla do vnitřních jednání o reorganizaci SNCF, aby zmírnila napětí, a učinila také ústupky, aby odvrátila stávku zaměstnanců řízení letového provozu. Nyní však čelí stávce pilotů letecké společnosti Air France, která se má uskutečnit příští týden.

„Je to nezodpovědné,“ prohlásil ministr a dodal, že nikdo nepochopí, proč byl začátek stávek kvůli snížení mezd naplánován na první den po zahájení fotbalového mistrovství, které potrvá měsíc. Dva odborové svazy zastupující velkou část pilotů Air France oznámily, že plánují stávku od 11. do 14. června a že by mohly naplánovat další stávky.

Odborový svaz CGT je hlavním organizátorem stávek na železnici, v rafineriích a jaderných elektrárnách. Cílem je donutit vládu, aby stáhla navrhovanou reformu pracovního práva, která má zjednodušit najímání a propouštění zaměstnanců.

Hlavní protesty se shodují s dalšími problémy v některých sektorech, jako je obtížné jednání o reorganizaci SNCF, která má připravit firmu na celoevropskou liberalizaci železniční dopravy v roce 2020, či snahy Air France snížit náklady. Premiér Manuel Valls uvedl, že CGT, který je jedním ze dvou největších odborových svazů ve Francii, vede stále více osamělou válku, protože většina dalších odborových svazů již od svých důvodů ke stížnostem upustila, napsala agentura Reuters.

Newsletter