Gastronomie stojí před vlnou krachů

„Jako zástupci podnikatelů chápeme vážnost současné epidemiologické situace, nicméně musíme apelovat na ministerstvo zdravotnictví, aby začalo neprodleně diskutovat připravovaná restriktivní opatření se zástupci firem a podnikatelů,“ říká Eva Svobodová, generální ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR.

„Jakékoliv další výrazné omezení provozu gastronomických zařízení bude mít na tento tvrdě zasažený sektor fatální dopady. Proto je potřeba diskutovat jaká míra opatření je pro gastronomii ještě únosná. Nabízíme naše odborníky do poradních orgánů ministerstva, které řeší proti-covidová opatření,“ dodává Luboš Kastner, garant projektu Moje restaurace AMSP ČR a spolumajitel skupiny Hospodska.

 Vláda veřejně slíbila, že nebude přijímat nová plošná opatření a tento slib teď porušila plošným omezením provozní doby hospod a restaurací. Přitom neprezentovala žádná data, která by ukazovala, že konkrétně hospody a restaurace (ne kluby a noční bary) představují zvýšené epidemiologické riziko.

Sektor gastronomie už letos přišel na tržbách o min. 30 mld. korun a do konce roku se toto číslo dle odhadů zvýší na 45-50 miliard (bez dalších restriktivních opatření). Většina provozovatelů zakončí letošní rok ztrátou v řádu stovek tisíc až jednotek milionů korun. (Zdroj: Nielsen)

Pandemie Covid-19 trvá již 6 měsíců. Není v silách drobných podnikatelů, kterých v gastronomii působí na 40 000, takto dlouhou krizi ekonomicky ustát. Dopady na obor gastronomie budou fatální a dlouhodobé.

Velkou část podniků drží nad vodou vládní programy na podporu zaměstnanosti, ty ale za pár týdnů končí. Pokud se situace nezmění, na přelomu roku přijde první vlna krachů hospod a restaurací. Pohostinství stále potřebuje pomoc, obdobně jako hotely nebo lázně, kterým vláda připravila speciální podpůrné programy. Na pohostinství ale, jak se zdá, trochu zapomněla.

AMSP ČR sdružuje od roku 2001 na otevřené, nepolitické platformě malé a střední podniky, živnostníky i spolky. Je hlavním reprezentantem nejširšího podnikatelského segmentu v ČR, vedle legislativy, exportu, inovací, vzdělávání a financování MSP se zaměřuje na digitalizaci, rodinné firmy, řemeslníky, začínající podnikatele, lokální producenty a pěstitele, malé obchodní provozovny, malé restaurace, ženy v podnikání a podnikatele 55+

 

Newsletter