GDPR neovlivní newslettery, většina e-commerce je na nich závislá

Zhruba třetina zákazníků nakupujících online odebírá od svých oblíbených e-shopů newsletter. Přestože nová evropská směrnice pod zkratkou GDPR zpřísňuje práci s osobními údaji, množství newsletterů v české e-commerce to příliš neovlivní. Většina obchodníků je na reklamních sděleních zasílaných emailem závislá. Upozorňuje na to společnost Shoptet, díky které běží v tuzemsku a na Slovensku již 13 tisíc e-shopů.

„Výjimkou nejsou ani ty případy, kdy až 80 % zákazníků daného obchodu dostává reklamní sdělení s týdenní frekvencí. Zařazeni do rozesílání byli jen na základě jednoho nákupu. Přestože nová směrnice upravuje zacházení s osobními údaji, což se částečně týká právě rozesílání reklamních sdělení, tak i přes různé obavy o dopadech kolem implementace tohoto nařízení nelze očekávat, že by lidem chodilo méně těchto emailů,“ upozornil Miroslav Uďan, ředitel společnosti Shoptet.

Nejenže správa osobních dat zákazníků u zkušenějších a větších obchodníků není technicky tolik náročná, spíše  svou roli hraje fakt, že tahounem českého e-commerce jsou právě newslettery. U mnohých společností jsou takovým pomyslným motorkem pomáhajícím k prodeji.

„Newslettery pro zákazníky jsou důležitým marketingovým nástrojem, bez kterého se velká část tuzemské e-commerce neobejde. Podílejí se v nemalé míře na celkovém obratu, většinou v nižších desítkách procent. Samozřejmě záleží na specializaci daného obchodu,“ komentuje účinnost newsletterů Uďan.

Newsletter chce každý třetí zákazník

Data Shoptetu, na jehož platformě funguje celá čtvrtina českých online obchodů, ukazují, že reklamní sdělení posílaná emailem tvoří v průměru až 25 % obratu společností. Důležitým nástrojem se stávají zejména pro e-shopy prodávající rychloobrátkové zboží, potraviny, neméně důležité jsou v módní branži a podobně.

Podíváme-li se na data optikou zákazníků, tak ta oblibu reklamních sdělení potvrzují. Až 30 % zákazníků se rádo registruje k získávání newsletterů. Uďan k tomu dodává: „Nejvíce ochotné se zapsat k odběru reklamních sdělení jsou ženy, těch bývá až 70 %. Největší zákaznickou odezvu mají informace o akčních nabídkách, slevách, nebo naopak informace pro ty nejvěrnější, tedy VIP zákazníky.“

Newsletter