GfK: Nálada německých spotřebitelů je nejlepší od r. 2001

Nálada německých spotřebitelů se opět mírně zvýšila a pohybuje se na nejvyšší úrovni za zhruba 13 a půl roku. Přispívá k tomu mimo jiné ochota německých spotřebitelů více utrácet. Ukázal to dnešní index důvěry, který sestavuje výzkumná společnost GfK.     

Index důvěry na červen se zvýšil o 0,1 bodu na 10,2 bodu, což je nejvyšší údaj od října 2001. Analytici oslovení agenturou Reuters v průměru očekávali, že index klesne na rovných deset bodů.     

„Velmi solidní domácí poptávka v Německu a nízká míra inflace opět pomáhají zvýšit hospodářské vyhlídky i ochotu nakupovat,“ uvedl v prohlášení ekonom GfK Rolf Bürkl.     

Soukromá spotřeba v zemi překonala vývoz a loni se stala hlavním pohonem ekonomického růstu Německa. Očekává se, že by mohla podporovat ekonomiku i nadále, protože nezaměstnanost v zemi je rekordně nízká, mzdy rostou a nízká je i inflace. Němečtí spotřebitelé by za těchto okolností mohli otevírat peněženky o něco ochotněji, napsala agentura Reuters.     

Právě ochota utrácet se po mírném poklesu v údajích z předešlého měsíce v květnu opět o něco zvýšila. Optimističtěji vidí Němci i ekonomický vývoj země. Zhoršila se ale jejich očekávání týkající se vlastních příjmů. Souvisí to s rostoucími cenami energií, které posilují očekávaní, že míra inflace v Německu poroste.     

Vliv na německé spotřebitele naopak podle GfK nemá pokračující dluhová krize v Řecku. Bürkl však upozornil, že nejistota, která obestírá budoucnost Řecka v eurozóně, ukrajinská krize a obavy z radikálního hnutí Islámský stát, bojujícího v Iráku a v Sýrii, by náladu mohly zchladit. 

Newsletter