Hit současnosti: Jak vybrat správné elektrokolo?

Milujete vyjížďky až na konec světa, ale nechcete být omezováni svými silami? Nebo svazováni obavami, že to nezvládnete? Některým z vás dokonce neumožňuje plnit si své cyklistické sny prostě jen zdravotní stav. Nebo jsou vaši kámoši namakaní a vy je nestíháte. Nebo myslíte ekologicky a po městě se radši přemisťujete na kole místo auta. Nebo je to prostě ještě jednodušší – nechcete se nikam honit a zásadní je pro vás při sportovním výkonu hlavně pohoda.

Stejně jako u běžného jízdního kola vás bude zajímat kategorie, vybavení a další parametry elektrokola. Určitě se tedy seznamte s velikostmi rámů, vybírejte kvalitu komponentů podle své náročnosti, řešte materiál, brzdy i odpružení. „Na e-biku najezdíte ročně daleko více kilometrů než na běžném kole, proto myslete především na kvalitu a odolnost. Naopak třeba váha elektrokola není tak zásadní, protože s kolem vám pomůže motor,“ vysvětluje Matěj Kretík z ENDORPHIN REPUBLIC.

Naprosto zásadní otázka při výběru elektrokola je ta, kde a v jakých podmínkách plánujete s elektrokolem jezdit. Chcete si zadovádět na trailu, kde potřebujete celoodpružené elektrokolo? Řešíte cestu do práce, na které nejvíce využijete městské elektrokolo? Nebo hledáte pohodové ježdění po cyklotrasách?

Pojďme se podívat, jaké kategorie elektrokol existují:

  • Horské elektrokolo – HARDTAIL
  • Celoodpružené elektrokolo
  • Krosové a trekové elektrokolo
  • Městské elektrokolo

HORSKÁ ELEKTROKOLA S PEVNÝM RÁMEM / HARDTAIL

  • uzamykatelná přední odpružená vidlice
  • zdvih okolo 120 mm
  • vysoce univerzální e-kolo do terénu i na zpevněné cesty

Pokud vás baví rozmanité vyjížďky a výlety do terénu rádi prokládáte vyjížďkami po silnicích a cyklostezkách, horské elektrokolo s pevným rámem (neboli HARDTAIL) je jasná volba. „E-bike vás doveze dál a vy tak objevíte nové cíle. Pevný rám snižuje váhu e-kola, a to se tak stává ovladatelnějším. Je ideální na rodinné vyjížďky, při kterých si rádi odskočíte do terénu,“ radí Matěj Kretík z ENDORPHIN REPUBLIC.

CELOODPRUŽENÁ ELEKTROKOLA

  • celoodpružená konstrukce
  • zdvih 100–160 mm (čím vyšší zdvih, tím lepší zvládnutí terénu)
  • podle zdvihu od lehkého až po extrémní terén

Pro opravdovou divočinu v terénu jsou tu celoodpružená elektrokola na traily a cross-country. Trailové e-biky milují náročné singltreky, bikeparky, prudká stoupání i náročné sjezdy. „Cross-country si libují na cestách necestách, zvládají těžký terén, ale vydat se s nimi můžete v podstatě kamkoliv. Obě kategorie kol mají celoodpruženou konstrukci, která umožňuje skvěle kopírovat terén. Cross-country e-kola mají o něco nižší zdvih než sjezdová a enduro elektrokola, jinak se v podstatě neliší,“ říká Matěj Kretík z ENDORPHIN REPUBLIC

KROSOVÁ A TREKOVÁ ELEKTROKOLA

  • krosové elektrokolo je především na cyklostezky s občasnými vyjížďkami do lehkého terénu, do lesa a do přírody
  • trekové elektrokolo je především pro silnice, cyklostezky a zpevněné cesty
  • přední vidlice odpružená různým zdvihem dle konkrétního modelu
  • spíše pohodlná než sportovní geometrie pro pohodlný posez
  • trekingová elektrokola jsou vhodná i jako elektrokola pro seniory

Treková a krosová elektrokola jsou univerzálně využitelná na cyklostezky, asfalt i zpevněné polní a lesní cesty představují krosové a trekové e-biky, ideální kompromis mezi horskými a městskými elektrokoly. Trekové elektrokolo je v podstatě krosové kolo vybavené o doplňky na jízdu na silnici, jako jsou světlo, blatníky, nosič apod.

MĚSTSKÁ ELEKTROKOLA

  • na silnici, zpevněné cesty a ulice měst
  • nízký nástup (dámy ocení, že se na něm dá pohodlně jezdit i v sukni), vhodný pro osoby se sníženou pohyblivostí a seniory

Pokud hledáte příjemného společníka na přemisťování po městě, za nákupy, na cesty do práce nebo prostě hledáte rychlý a velmi pohodlný způsob dopravy z bodu A do bodu B, volte městské elektrokolo. Nejen že si užijete pohodlné cestování bez mačkání se ve veřejné dopravě, navíc budete šetřit i naši přírodu.

„U elektrokola je důležité brát v potaz i další parametry. Mezi základní údaje, které by vás měly zajímat, patří ty o motoru, který dává kolu ten správný výkon, a o baterii, která mu dodá energii,“ vysvětluje Matěj Kretík z ENDORPHIN REPUBLIC.

Vše o motoru, baterii a dojezdu kola

Výkon motoru a rychlost

Motor elektrokola musí splňovat zákonné normy. U výkonu je to jasně daná hranice, která nesmí přesáhnout 250 W. Silnější motor oceníte především při jízdě v terénu, naopak u městských, trekových a krosových kol většinou stačí výkon slabší. Dle legislativy je omezena také maximální rychlost při použití elektromotoru na 25 km/h. Pokud ale budete sami šlapat více, můžete jet samozřejmě rychleji. V dnešní nabídce najdete i rychlejší elektrokola, která vám dopřejí rychlost až 45 km/h. Taková elektrokola je nutné registrovat a dodržovat podobné předpisy jako u mopedu, ale není to nic složitého a za tu rychlost to rozhodně stojí.

Umístění motoru

Elektrokola SCOTT a BERGAMONT používají ten největší hit současnosti – středový motor. Ten dokáže zohlednit sílu, jakou do pedálů šlapete, je proto maximálně úsporný a umožní tak delší dojezd. Hodí se i na náročné stoupání a narozdíl od elektrokola s motorem s předním nebo zadním nábojem má e-kolo ideálně rozloženou hmotnost.

Umístění baterie elektrokola

Baterie může být buď rámová nebo nosičová. Baterie umístěná v rámu zohledňuje těžiště kola, které není narušeno, a tak není narušena ani jeho ovladatelnost. Baterii umístěnou na nosiči kola najdete většinou u městských kol, která jsou nosičem vybavena automaticky. Prostor nad baterií se tak dá využít na košík nebo připevnění nákladu.

Kvalita a životnost baterie

Baterie má zpravidla kapacitu mezi 300 až 600 Wh, podle modelu elektrokola. U některých elektrokol lze kapacitu i navýšit. V náročném terénu potřebujete kapacitu 500 Wh a více. Baterie lze z kola vyjmout pro dobíjení, ale i pokud chceme zabránit krádeži. Délka nabíjení opět závisí na zvoleném modelu, ale většinou se jedná o 3-6 hodin, takže můžete v pohodě jezdit celý den a za krátkou dobu si kolo dobít a opět vyrazit na cesty. Životnost moderních baterií je až 30 000 km, proto vás čeká ještě mnoho a mnoho cyklistických zážitků.

Dojezd elektrokola a výdrž baterie

Dojezd elektrokola není závislý jen na výdrži baterie, závisí na více faktorech:

  • hmotnost a kondice jezdce (vyšší váha nákladu znamená vyšší spotřebu a čím více sami makáte, tím méně baterie spotřebuje)
  • náročnost terénu (při jízdě do kopce se baterie více vybíjí)
  • kapacita baterie (čím více Wh, tím větší dojezd)
  • stav baterie (se stárnutím baterie se snižuje i její kapacita)
  • styl jízdy a další (správně nafouknuté pneu, protivítr, nízké teploty, zvolená asistence elektrokola atd.)

Věříme, že po přečtení tohoto článku nejen víte, na co se při výběru elektrokola zaměřit, ale především jste se naladili tak, že byste nejraději vyrazili na vyjížďku hned teď. Jsme si jistí, že elektrokolo se stane vaším skvělým parťákem.

Šetřete svou energii, ale nešetřete cyklo zážitky!

Newsletter