Jak jsou na tom české firmy a s čím se potýkají?

Už je to pár týdnů, co se Česká republika potýká s šířením viru COVID-19, vláda přijala nouzová opatření, nejen lidé s podezřením nákazy musí zůstat doma a některé podniky musely zastavit svůj provoz. Vláda dále zpřísňuje opatření a co platilo včera je dnes již jinak. Jak jsou na tom české firmy a s čím se v současných dnes potýkají?

Zákaz společenských akcí. Toto nařízení zasáhlo zejména divadla, kina a firmy, které se pořádáním společenských akcí zabývají. Zrušeny musely být všechny koncerty, představení či promítání. „Mému umělci například zrušili různá hudební vystoupení, což je škoda v řádu statisíců. Dále se zpožďují některé zakázky a balíky ze zahraničí se doručují pomaleji do ČR,“ komentuje dění kolem koronaviru Matěj Kretík, zakladatel kreativní a kontentové agentury Bookin, která spolupracuje s předními českými influencery.

Důkladná příprava může omezit škody

Ne vždy je to bohužel možné, ale každá firma by měla mít krizové plány pro různá rizika, i ta s nižší mírou pravděpodobnosti. „Máme stanovený plán postupu v případě výrazného oslabení provozní části naší firmy tak, abychom zvládli vykrýt a doručit zásilky klientů dle zadání. Případně si dokážu představit pokles poptávky ze strany Německa nebo pokles dodání zásob dílů z Číny na kompletaci výrobků našich klientů, kteří je prodávají a s námi přepravují,“ říká Přemysl Lukeš, výkonný ředitel kurýrní společnosti Der Kurier.

Zásilky ze zasažených zemí

Firmy také často bojují se zásilkami ze zemí, kde se koronavirus rozšířil do velké míry. Problémy nastávají zejména v případě Číny, která je pro mnohé české firmy důležitým vývozcem. „Prozatím nevidíme žádný vliv na samotné prodeje, nicméně koronavirus způsobil menší problém s dodavateli vstupních surovin do našich produktů. Některé extrakty bylinek dovážíme z Číny a vzhledem k současné situaci a opožděným zásilkám jsme museli hledat vhodnou alternativu z jiných zemí. Nicméně věříme, že se brzo situace uklidní a vše se vrátí do normálního režimu,“ říká David Buchta z firmy PRIMULUS, ostravské firmy, která vyrábí doplňky stravy pro muže.

Na některé firmy mohou mít omezení i nepřímý vliv

Na některé firmy se může nepřímo vztáhnout omezení jejích klientů. „Přímý dopad to nemá, ale u našich zákazníků to vnímám, což pak má nepřímý dopad na mírný pokles u některých zákazníků. Například cestovní kanceláře, tam je dopad citelný, zvláště pokud dělají luxusnější zájezdy do Číny. Jiní naopak nezaháleli a na své e-shopy objednali roušky, mýdla apod. Preventivní pomůcky, tam to má dopad opačný,“ popisuje Jan Skovajsa, spolumajitel a CEO z myTimi.

Takřka každý den nejen česká vláda zavádí nová a přísnější opatření, ale už nyní je jasné, že dopady na ekonomiku budou citelné. Záležet bude na délce trvání opatření.  

Newsletter