Evropské akcie padají, futures amerických rostou. Výnosy rostou na obou stranách Atlanitku, Dolar po krátkém zpevnění k 1,600 za euro obrátil do ztráty. Koruna v zisku pod 25,30 za euro.

Jak se rodí český Amazon

Amazon je bezpochyby největším nákupním kanálem s objemem prodejů přes 280 miliard dolarů. Je jednou z největších společností na světě. Málokdo ale ví, že před 15 lety začala jeho transformace z klasického eshopu na tržiště. Má totiž dokonale zvládnutý systém tzv. Marketplace, který umožňuje běžným uživatelům se snadno napojit na globální prodejní kanál, skrze který následně prodávají svoje produkty na Amazonu. Proto je v současnosti Amazon u lidí tak oblíbený.

Pokud si z Amazonu objednáte zboží, například bezdrátová sluchátka, vaše objednávka bude realizovaná buď přímo Amazonem, nebo partnerským e-shopem. Běžný zákazník v ideálním případě nepozná mezi dvěma způsoby žádný rozdíl. To, kdo mu zboží ve skutečnosti prodá, zjistí pouze skrze zkratku na objednávce – FBA pro Amazon a FBM pro partnerské e-shopy. Vše podstatné se díky důmyslné technologii odehrává na pozadí a zákazník tak dostane u každé možnosti stejnou kvalitu služeb. Dnes je prostřednictvím třetích stran prodána většina zboží na Amazonu (55%).

Podobnou filozofií se inspirovaly i největší české e-shopy, v čele s Alzou a Mallem, a začaly jí aktivně uplatňovat. Sečteme-li obraty těchto dvou gigantů jenom v ČR, dostaneme se k objemu objednávek ve výši cca 20-30 miliard Kč – a to už je podstatná část české e-commerce, o kterou projevují zájem i menší hráči, kteří se nemohou těmto velikánům rovnat v sumách investovaných do marketingu.

V Česku vznikl před pěti lety startup EXPANDO, který nejprve na Amazon úspěšně pronikl jako partner pro tuzemské e-shopy, a následně pak vymyslel způsob jak koncept internetového tržiště využít i v České republice ve spolupráci s velkými e-shopy.

Aby zákazník nic nepoznal a byl mu dodán produkt v perfektní kvalitě spolehlivým dopravcem, je nutné nejdříve partnerský e-shop propojit se systémy toho velkého. Teprve pak lze bezchybně přijímat objednávky od zákazníků, aniž by utrpěla kvalita doručení. „Cesta na internetové tržiště může na první pohled pro malé e-shopy představovat velké sousto, ale přesně to jsme se rozhodli změnit. Náš doplněk propojí proudukty a objednávky malého eshop s Alzou či Mallem,“ popisuje Adam Kurzok, zakladatel EXPANDO.

 To, že je koncept internetového tržiště velice úspěšný dokládá fakt, že jen na Alze a Mallu již prodává několik stovek tuzemských e-shopů. Dle údajů Mallu již partnerský prodej v České republice generuje prostřednictvím 1200 partnerů již více než třetinu všech realizovaných objednávek. „Okamžik, kdy celostátní karanténa uzavřela kamenné prodejny, vyvolal u tuzemských prodejců obrovský zájem hledat nové prodejní kanály. Kromě zájmu o prodej na Amazonu jsme začali napojovat i klienty na Alzu či Mall, kteří začali dávat partnerskému prodeji také prioritu.,“ dodává Kurzok.

Co znamená propojení malých e-shopů s velkými hráči na českém trhu pro běžného spotřebitele? Především podstatný nárůst nabídky produktů. Podle Jana Pípala z Alzy se u zákazníků těší velké oblibě segmenty, jako například hračky a nositelná elektronika (wearables). Mall dokázal díky marketplace pružně reagovat na nynější epidemii, kdy jeho partneři prodali jen za poslední 2 měsíce cca 2 miliony roušek.

Již nyní lze nákupy různých druhů zboží realizovat přímo přes jeden e-shop a stejný zákaznický účet – včetně preferované platby, což ještě více zpříjemňuje celkový zážitek z online nakupování. Včetně obvyklého místa vyzvednutí, které je v ČR tak oblíbené – jak Mall tak Alza zvyšují počet výdejních boxů ve kterých si zákazníci mohou kdykoliv zboží vyzvednout, kterých má Alza aktuálně 269 a Mall 91.

EXPANDO je softwarový doplněk pro e-commerce, který od roku 2016 ulehčuje prodejcům vstup na zahraniční trhy a marketplace. Tato brána do světa globální e-commerce automatizuje napojení na nové prodejní kanály a poté synchronizuje produkty, ceny i objednávky. České e-shopy tak díky EXPANDO ročně utrží více než miliardu korun při prodejích prostřednictvím zahraničního e-shopu, Amazonu, Mallu či Alzy.

Newsletter