Jaké jsou pozitivní přínosy konkurence na železnici?

Železnice je jediný udržitelný způsob dopravy. Přitom tvoří v porovnání s dalšími způsoby pozemní dopravy jen osm procent. Skutečně otevřený trh a soutěže je jeden z mála způsobů, jak nabídnout zákazníkům lepší služby a přilákat tak více uživatelů železniční dopravy, řekl na Mezinárodním železničním summitu během panelové diskuze Peter Köhler, generální ředitel Leo Express.

Diskuze byla součástí mezinárodní konference International Railway Summit, na kterou se sjeli vůdčí osobnosti železničního sektoru z celého světa, slavnostně zahájené v pražském hotelu Boscolo ve středu 21. února. Program konference během čtvrtka a pátku pokračuje panelovými diskusemi, dnes se panelisté soustředili právě na přínosy soukromé konkurence a potřebě otevřeného trhu.

Jedná se již o šestý ročník významného železničního summitu. Leo Express se konference účastní již poněkolikáté, po Vídni a Paříží se konference koná v Praze. Do Prahy přijelo kolem 150 hostů z celého světa, mezi nimi zástupci politiků, železničních dopravců, expertů či dodavatelů. Letošní ročník se zabývá především tím, jak dále zvýšit komfort při cestování vlakem, a tedy zvýšit počty cestujících. „Z pozemní dopravy je železniční doprava nejslabší – s pouhými 8 % je za autobusy a samozřejmě auty, která představují téměř 80 % dopravy“, upozorňuje Peter Köhler.

Tématem se zabývala i dnešní panelová diskuse o přínosech železniční konkurence pro cestující. Debatu moderoval emeritní profesor evropské ekonomie z Kent University Roger Vickerman, který na začátku upozornil na to, že zákazník není jen cestující, ale jsou to také objednatelé, kteří financují závazek veřejné služby. Diskutující upozornili na trend zvyšování kvality služeb, nárůstu počtu cestujících a poklesu cen po příchodu nových železničních dopravců.

Peter Köhler upozornil, že po roce 1989 zájem o železnici klesal (počet osobokilometrů klesl o 15 %), obrat nastal až po od nástupu soukromníků na linku Praha – Ostrava, kdy vzrostlo využívání železnice v České republice více než za prvních 20 let od sametové revoluce – o více než 30 %: „Máme nejhustší železniční síť v Evropě, ale cestující tu zatím jezdí vlakem čtyřikrát méně než v Německu. Česká republika má nyní šanci stát klíčovou zemí pro vytvoření evropského železničního prostoru,“ prohlásil Köhler. „Máme potřebnou legislativu, už není třeba uvažovat v měřítku národních hranic, protože cestující už mnoho let cestují bez ohledu na hranice,“ uvedla Elisabeth Werner z Evropské Komise.

Společnost Leo Express byla rovněž partnerem konference. Pro hosty summitu zajistila dopravu z letiště a další dopravu dle programu. „Vážíme si toho, že se takto významná konference koná letos v Praze, a jsme rádi, že se diskuze obrací ke skutečnému středu dopravy – zákazníkovi. Proto jsme se rozhodli konferenci podpořit také zajištěním dopravy na letiště a dalších cest dle programu,“ uvedla Kateřina Veitová, tisková mluvčí společnosti Leo Express.

Newsletter