Jaké jsou trendy na trhu nemovitostí 2018/2019?

Realitní trh je jedním z nejproměnlivějších, což jsme mohli velmi zřetelně zaznamenat v posledních letech, kdy ceny nemovitostí rostly závratnou rychlostí, meziročně i o desítky procent. Zároveň stále roste popularita krátkodobých pronájmů, lidé si zvykají na vyšší standardy a prodat, koupit či dlouhodobě (si) pronajmout nemovitost se tak může zdát jako čím dál složitější úkol. Jak se budou trendy vyvíjet v nejbližší budoucnosti a co se bude dít na realitním trhu?

Ceny stále stoupají, už ale ne tak rychle

Co se týče cen nemovitostí, vše napovídá tomu, že i v druhé polovině roku 2018 budeme ještě moci pozorovat růst, ten však začíná postupně slábnout a nebude tak zběsilý jako v posledních letech. „Na konci roku 2018 a začátku 2019 už neočekávám žádný podstatný růst cen, maximálně bude v řádu jednotek procent. Podle všeho se blíží ideální doba nemovitosti prodávat,“ komentuje Vladimír Kuliš, regionální ředitel CENTURY 21. Důvodem růstu cen v minulých letech byl celkový růst ekonomiky, snižující se úroková míra, dostupnost hypoték a přesun kapitálu. Tyto trendy by měly brzy zvolnit a s nimi také růst cen nemovitostí.

Realitní kanceláře se učí homestaging

Realitní kanceláře se také v současnosti zaměřují na to, jak byty co nejlépe ukázat případným zájemcům. Trendem je homestaging, tedy profesionální prezentace nemovitosti. V praxi to probíhá tak, že se nemovitost svěří do rukou odborníkovi, který zvýší její atraktivitu pomocí odosobnění, použití vhodných doplňků, osvětlení či uspořádání nábytku. Nejedná se o žádné rozsáhlé rekonstrukce, často jde o maličkosti, které nemovitost udělají lákavější. „S homestagingem jsme začali jako první realitní síť v Česku a vyplatilo se to. Důležité je mít ty správné lidi, kteří opravdu vědí, jak na to. I když o tom totiž dnes spousta lidí mluví, málokdo to umí udělat kvalitně. Cílem je kvalitně prezentovat každou nemovitost a s tím si umí poradit každá kancelář v síti CENTURY 21,“ říká Vladimír Kuliš, regionální ředitel z CENTURY 21. Součástí homestagingu je také konečné nafocení tak, aby nemovitost byla ukázána z těch nejlepších úhlů. Dalším populárním způsobem, jak nemovitost odprezentovat, jsou videoprohlídky. Ty potenciálním zájemcům výrazně šetří čas, který by jinak strávili absolvováním běžných prohlídek.

Krátkodobé pronájmy stále táhnou

Zvláštní kapitolou jsou už pár let krátkodobé pronájmy, jejichž popularita stále stoupá a pro některé se stávají slušným zdrojem příjmu. Od dlouhodobých pronájmů se však tento způsob výdělku velmi liší. „Aktuálně můžeme pozorovat vysoký tlak na kvalitu a servis, pokud je nezajistíte, dostanete špatné hodnocení a lidé k vám přestanou jezdit. Krátkodobé pronájmy jsou daleko náročnější na údržbu než ty dlouhodobé, protože musíte spoustu času věnovat komunikaci s nájemníky, zařizovat předání, příjezdy, odjezdy či pravidelný úklid. Na druhou stranu, pokud se vám to daří, můžete si takto velmi dobře vydělávat,“ shrnuje Vladimír Kuliš, regionální ředitel z CENTURY 21.

Online realitní kanceláře – fungují?

Kromě klasických realitních kanceláří, které již mají na trhu své místo, se v poslední době začínají rozmáhat také online realitní kanceláře. Ty fungují pouze ve virtuálním světě a z procesu zpravidla eliminují prostředníka, tedy makléře. Může se zdát, že jde o finančně výhodnou službu, která slibuje hladký průběh, ale může mít také své nevýhody a nástrahy. „Je zkrátka třeba si uvědomit, že nemovitosti se nenakupují v e-shopu. Nepřijdete na webovou stránku, kde si koupíte potraviny, tričko a jedno 2+kk v Praze. Obchod s nemovitostmi funguje jinak a jsem pevně přesvědčen, že lidský prostředník v podobě kvalitního makléře bude vždy potřeba,“ vysvětluje Vladimír Kuliš, regionální ředitel z CENTURY 21.

 

Newsletter