Jednání o mzdách v ČD Cargo komplikuje spor odborových centrál

Kolektivní vyjednávání o mzdách v nákladním dopravci ČD Cargo komplikuje spor odborových centrál. Osm z devíti odborových organizací přistoupilo na návrh společnosti na stejný růst mezd jako v mateřských Českých drahách. Největší organizace, Odborové sdružení železničářů (OSŽ), ale odmítlo přistoupit na maximálně 3,4procentní růst a žádá další navýšení o minimálně sto korun ve všech tarifních třídách. Postup OSŽ dnes na svých internetových stránkách kritizovala Federace strojvůdců (FSČR).

Podle zástupců strojvůdců čeká kvůli stokoruně zaměstnance ČD Cargo od ledna krácení dovolené a další zhoršovaní podmínek, pokud se nepodaří uzavřít novou kolektivní smlouvu. Žádné další kolo kolektivního vyjednávání nicméně dohodnuto není. Pokud OSŽ svůj podpis pod návrh nepřipojí, všech sedm tisíc zaměstnanců státního nákladního dopravce bude zřejmě pracovat podle podmínek stanovených zákoníkem práce. ČTK to řekl vedoucí týmu FSČR pro kolektivní vyjednávání u ČD Cargo Jan Zahula.

„Tarifní hodnota mezd u Českých drah je ve srovnání s ČD Cargo až o 600 korun vyšší. Pokud bych souhlasil s tím, že budu kopírovat České dráhy, tak ještě více rozevřu nůžky platových rozdílů mezi zaměstnanci,“ uvedl šéf vyjednavačů za OSŽ Radek Nekola. Federace strojvůdců zastupuje lépe placenou část zaměstnanců Carga, v případě opravářů je ale i stokorunové zvýšení mzdy podle něj významné.

Průměrná mzda ve společnosti přesahuje 30.000 korun, existují ale významné rozdíly mezi profesemi. Zatímco u strojvedoucích je mzda zhruba 36.000 korun, opravář má tarifní mzdu 17.630 korun. Obdobná profese u mateřských ČD je ale hodnocena 18.320 korunami, dodal Nekola.

Podle Zahuly nyní kolektivní vyjednávání směřuje k tomu, že odbory požádají ministerstvo práce a sociálních věcí o přidělení rozhodce, který pomůže zprostředkovat shodu. Takový postup ale může trvat řadu měsíců a mezitím budou mít zaměstnanci delší pracovní dobu a krácenou dovolenou. Provozní zaměstnanci mají nyní například nárok na pět neděl dovolené a jednou za dva roky na další dva týdny ve formě kondičních ozdravných pobytů. Pokud nebude do konce roku podepsána kolektivní smlouva, budou moci čerpat jen zákonné čtyři týdny.

V Českých drahách příští rok vzrostou platy podle tarifních tříd. Provozní zaměstnanci a zaměstnanci zařazení do první až deváté třídy dostanou přidáno 3,4 procenta. Zaměstnancům zařazeným do desáté až 16. platové třídy mzda vzroste o 2,9 procenta.

Newsletter