Kamenné prodejny lákají i přes boom prodejů v e-shopech

Tržby z internetových prodejů v České republice vzrostly vloni o 18 %, letos by měly podle kvalifikovaných odhadů akcelerovat mezi 15 – 20 %. Přesto stoupají i tržby v obchodních centrech, kamenných prodejnách a retail parcích. Podle statistik tržby v maloobchodě vzrostly v roce 2017 o 6,1 %. Tomu odpovídá také růst nájemného v úspěšných obchodních centrech i na obchodních třídách v Praze, kde česká pobočka BNP Paribas Real Estate registruje meziroční nárůst o 5 – 7,5 %.

„Na tuzemském retailovém trhu i nadále vidíme prostor pro další zvyšování nájmů u špičkových nákupních center a na hlavních nákupních třídách,“ konstatuje Lenka Šindelářová MRICS, Head of Research & Consultancy v BNP Paribas Real Estate Czech Republic. Je to dáno mimo jiné tím, že tržby v českém maloobchodě rostly v roce 2017 více než dvojnásobně oproti Německu a dokonce trojnásobně v porovnání s Velkou Británií.

BNP Paribas Real Estate CR registruje nejvyšší dosahované nájemné v České republice u jednotek kolem 100 m2 ve špičkových nákupních centrech v Praze mezi 120 a 140 EUR­ za měsíc a čtverečný metr. Díky setrvalému ekonomickému růstu, který je pro rok 2018 odhadován na 3,6 %, by se nájmy v úspěšných centrech měly zvyšovat i nadále. Podle Lenky Šindelářové není nárůst o dalších 5 % nereálný.
V Evropě BNP Paribas Real Estate očekává nárůst nájemného na „prime“ nákupních třídách v Miláně i Paříži. Naopak stabilní by mělo nájemné zůstat na hlavních německých třídách, které již nyní dosahuje rekordní výše.

Důvodem růstu nájemného v top lokalitách v Čechách a hlavně Praze není jen nejnižší nezaměstnanost v EU, ale také nejrychlejší růst mezd. Díky ochotě zákazníků utrácet tak prosperují nejen klasické maloobchodní formáty, ale rovněž zmíněný segment e-commerce. Ten se na konci loňského roku na celkových tržbách v České republice podílel podle výstupů sdružení APEK už z 10,5 %. V celé Evropě se odhaduje i pro rok 2018 nárůst tržeb v e-commerce o dalších 10 %. V České republice by mohlo jít dokonce o dvojnásobný výsledek on-line prodejů.

„I přes celkovou ekonomickou konjunkturu, jež nahrává pronajímatelům, se na českém retailovém trhu nadále rozevírají nůžky mezi top nákupními centry a centry v lokalitách s vysokým nasycením obchodními plochami,“ konstatuje Lenka Šindelářová MRICS, Head of Research & Consultancy v BNP Paribas Real Estate Czech Republic.

Retailové nemovitosti jsou po kancelářích druhým nejobchodovanějším aktivem v Evropě (56 miliard EUR v roce 2017). Německo zůstává největším tahounem se 7% nárůstem retailových investic. V České republice pak vloni díky několika významným investicím do velkých nákupních center retailové investice dosáhly 46% podílu. Výnosová míra klesala na většině evropských trhů, vyjma Velké Británie. V Německu prime yieldy pro nemovitosti na nákupních třídách poklesly na 3 %. V Praze výnosová míra dosahuje 3,5 %.

Newsletter