Dolarový index oslabil zpět pod 92 bodů. Euro po včerejším výprodeji po dosažení 1,2000 EURUSD nabírá další zisky. Koruna po pondělním oslabení drží hodnoty nad 26,20 za euro. Nad očekávání lepší revize HDP za 3Q neměla výraznější vliv.

Kapsch poslal MD konkrétní nabídku k odkupu provozní části firmy

Detailní nabídka na odkup části firmy Kapsch doputovala na konci června na ministerstvo dopravy. „Rozhodli jsme se poslat panu ministrovi ještě jednou variantu řešení mýtné situace, která spočívá v razantní emancipaci státu v provozování mýta,“ říká Karel Feix, generální ředitel Kapsch v České republice v situaci, kdy původní tendr zrušil ÚOHS a čas do ukončení stávající provozní smlouvy se neúprosně krátí. Podle Feixe by bylo hospodárné, kdyby se nabídkou nová vláda seriózně zabývala. Konkrétní podobu kontraktu by samozřejmě určila až jednání stran a soudně-znalecké posudky, ale už teď se dá odhadovat jednorázová prodejní částka mezi 200 a 400 miliony korun (pro srov. mýtný systém vybere 220 mil. Kč týdně).

„Časovou náročnost procesu přechodu provozu mýta pod stát i s velkými rezervami pak právníci odhadli na přibližně 15 měsíců,“ doplňuje Karel Feix. Kapsch by státu pro nejbližší období smluvně zajistil personální stabilitu mýtných specialistů či nezbytnou podporu v oblasti mýtného softwaru a technologií.

Stát vlastní kompletní celonárodní infrastrukturu mýtného systému včetně dokumentace, co mu ale chybí je provozní know-how představované především mýtnými a projektovými specialisty. Výhodou navrženého řešení je, že stát by místo jednoho velkého disponoval několika malými subdodavateli, které by mohl pravidelně přesoutěžit. Stát by se zbavil i ve státní správě tolik kritizované závislosti na jediném IT dodavateli. Měl by pod kontrolou také výši provozních nákladů, které by při jednoduché optimalizaci ihned klesly minimálně na 890 milionů korun ročně, což je provozní nákladovost 8,6 % (dnes dosahuje 14 procent).

„Kapsch by tím přišel o podstatnou část svého zdejšího byznysu, ale těžko můžeme zavírat oči před realitou. Zbavení se závislosti na jediném externím provozovateli a přechod denního provozu mýta pod stát je totiž celoevropským trendem,“ vysvětluje Karel Feix. Po Rakousku, Bulharsku nebo Slovinsku k tomu směřují rovněž v Polsku, kde začnou státní složky vybírat mýto v listopadu, nebo v Německu, kde nastane obdobná situace už od letošního září.

Newsletter