Dolar globálně oslabuje, což podporuje zejména procyklické měny. Slabé zelené bankovky působí na silnější euro. To přeneseně ovlivnilo měny regionu střední a východní Evropy. Koruna zpevnila k 27,10 za euro, poté však ranní zisky odevzdala.

Každý třetí Čech se o koronaviru informuje na Facebooku

Sociální sítě jsou 3. nejdůležitějším zdrojem informací o koronaviru, vyplynulo z aktuálního průzkumu agentury Native PR. Sleduje je 39 % Čechů. Vede mezi nimi Facebook, který je pro 15 % dotázaných dokonce klíčovým informačním zdrojem. Facebook je navíc vnímán jako významná platforma pro dobrovolnické aktivity.

Dění kolem koronaviru je středem společenské diskuse už řadu týdnů. Češi se o něm přitom dozvídají nejen ze zpravodajských médií, ve dvou třetinách sledují i sociální sítě. Nejrozšířenější sociální síť Facebook, která má v České republice přibližně 5,8 milionu účtů, je pro 15 % Čechů dokonce jedním ze tří klíčových zdrojů informací. „Ve sledování zpráv vede jednoznačně televize a online servery. Je to dáno omezením pohybu obyvatelstva, kdy čas strávený doma Češi vyplňují právě sledováním zpráv a internetu. Zároveň si nemožnost osobního setkávání kompenzují zvýšenou aktivitou na sociálních sítích, kde nejen získávají informace, ale jsou i sami aktivnější,“ uvádí Lucie Pech, manažerka agentury Native PR, která aktuální průzkum realizovala.

Facebook v době koronakrize ožil

Informace na Facebooku vyhledávají dvakrát častěji ženy než muži. „Ženy jsou na sociálních sítích obecně aktivnější. Jsou zkrátka komunikativnější, mají větší potřebu vzájemného kontaktu a v neposlední řadě si zde vyměňují zkušenosti třeba ohledně péče o děti,“ vysvětluje Lucie Pech. Zprávy na Facebooku sleduje také více mladší generace, nejvíce uživatelů tvoří věková skupina mezi 25 a 34 lety (27 %).

Češi podle průzkumu na Facebooku také sami zvýšili svou aktivitu, aktivnějších je 14 % respondentů. Nejčastěji vstoupili do skupiny, která se zabývala pomocí ohroženým skupinám, podnikatelům nebo spotřebitelům. Učinila tak polovina aktivnějších facebookových uživatelů.

Facebook dobrovolničí

Facebook je přitom třetí nejpřínosnější platformou právě pro dobrovolnické aktivity. „Asi nejznámější dobrovolnickou iniciativou v době koronakrize je skupina Česko šije roušky, která má k dnešnímu dni na 43 tisíc členů. Najít můžeme ale i skupiny pro prodej potravin, na pomoc restauracím, seniorům či hlídání dětí. Již dříve se Facebook ukázal jako mocný nástroj pro dobročinné sbírky, ty ale bývají poměrně konkrétní. Současná situace tak potvrdila, že Facebook má do budoucna velký potenciál jako platforma pro širší občanské iniciativy,“ upřesňuje Lucie Pech. Jeho přínos ocenili Češi průměrnou známkou 2,6. Na prvním místě se umístila televize s hodnocením 2,3. Druhé místo sdílí internetové servery s rozhlasem se shodnou známkou 2,4.

Průzkum Role médií v době koronakrize realizovala agentura Native PR pomocí nástroje Instatnt research nezávislé výzkumné agentury Ipsos. Sběr dat proběhl on-line v 20.–22. dubna 2020 a zúčastnilo se ho 550 respondentů ve věku 18-65 let v reprezentativním zastoupení podle pohlaví, věku, místa a velikosti bydliště a vzdělání.
Native PR je marketingovou a PR agenturou poskytující profesionální služby v oblasti firemní komunikace a budování vztahů s veřejností. Na českém trhu působí nepřetržitě od roku 1993 a mezi její klienty patří úspěšné mezinárodní i tuzemské společnosti z různých oborů. Je jedním ze zakládajících členů české Asociace PR agentur (APRA). Více informací naleznete na www.nativepr.cz. Nebo nás sledujte na facebook.com/nativepr.cz.

Newsletter