Končí nejdelší lockdown novodobé historie a ekonomika se pozvolna otevírá. Jak ho přežili drobní podnikatelé a co si nově myslí o rizicích podnikání?

V Česku nedělní půlnocí skončil nouzový stav, který trval nejdelší dobu v naší novodobé historii. Nejvíce postihl zejména malé podnikatele a živnostníky, kteří museli svůj provoz významně omezit nebo úplně přerušit. Slavia pojišťovna, která dlouhodobě podporuje a pojišťuje právě živnostníky, proto během března sesbírala aktuální data malých a středních podnikatelů o jejich vnímaní rizik podnikání. Nejčastějším rizikem pro ně za uplynulý rok byl zejména výpadek příjmů či ztráta objednávek.

Přerušení živností se týkalo především oblastí výroba, obchod a služby, dále pak stravování a maloobchodu v nespecializovaných prodejnách. S výpadkem příjmů se za uplynulý rok setkala více než polovina podnikatelů (52 %), 48 % pak uvádí jako druhé nejčastější riziko ztrátu objednávek či klientů. Nejcitlivější jsou tato rizika zejména pro firmy s ročním obratem do jednoho milionu korun, tedy typicky pro živnostníky. Vyplývá to z průzkumu provedeném výzkumnou agenturou NMS Market Research pro Slavia pojišťovnu.

Velká část podnikatelů (37 %) preferuje tyto ztráty řešit zejména cestou snižování nákladů, při ztrátě objednávek často především personálních. Dále pak jedna čtvrtina (24 %) dotázaných jako adekvátní řešení neočekávatelných rizik upřednostňuje lepší tvorbu finančních rezerv, tedy finanční obezřetnost. Na nové investice si i proto v současné době troufá pouhých 13 % podnikatelů a ani ne každý desátý drobný podnikatel pod 1 milion korun obratu má nyní odvahu jít do nových investic. Nejméně zmíněným východiskem je pro podnikatele sdílení rizik například s obchodními partnery.

„Tuzemská ekonomika má za uplynulý rok obrovský propad a postiženo je nespočet oblastí podnikání. Zejména drobní podnikatelé se tak snadno mohou dostat do existenčních problémů, a proto je pro nás podpora živnostníků v této nelehké době stěžejní. Z našeho výzkumu přitom vyplynulo, že tito podnikatelé nejsou zvyklí sdílet rizika např. vhodným pojištěním,“ dodává Ladislav Bělina, produktový ředitel Slavia pojišťovny.

Průzkum pro Slavia pojišťovnu provedla v březnu výzkumná agentura NMS Market Research. Zkoumala přitom vzorek 200 podnikatelů z Českého národního panelu. Polovina zkoumaných podnikatelů vykazovala obrat do 1 milionu korun ročně a polovina nad 1 milion korun.

Slavia pojišťovna, člen skupiny SPGROUP a.s. a expert na neživotní pojištění, staví na dlouholetých zkušenostech z pojišťovnictví, které sahají až do dob rakousko-uherské monarchie, do roku 1868. Je jedinou ryze českou pojišťovnou s tradicí na našem trhu již více než 150 let. Dnes patří mezi Top10 pojišťoven v České republice a patří mezi lídry v oblasti pojištění cizinců. Dlouhodobě se zaměřuje na zodpovědné řidiče, kterým v rámci autopojištění dokáže nabídnout zajímavé podmínky. Své služby poskytuje fyzickým osobám, živnostníkům, malým a středně velkým firmám, velkým korporacím či obcím a městům. Služby poskytuje i personálním agenturám a cestovním kancelářím. Prostřednictvím 17 poboček a více než stovky kontaktní míst obsluhuje více než 250 000 aktivních klientů. Ti mohou pojištění sjednávat, hlásit pojistné události či poskytovat fotodokumentaci k těmto pojistným událostem i plně online, přes webové stránky či on-line aplikace Slavia pojišťovny.

Newsletter