LEO Express získal povolení pro vstup na polskou železnici

Předseda UTK, polského Úřadu železniční dopravy, vydal rozhodnutí o povolení open-access spojů LEO Express pro trasu Praha – Krakov. LEO Express se tak stává prvním dopravcem provozujícím mezinárodní dálkovou dopravu v Polsku a prvním ryze soukromým dopravcem v dálkové dopravě v Polsku. Jedná se o historický moment pro evropské cestující a dobrá zpráva pro evropský trh: mezinárodní open-access spojení je budoucnost skutečně atraktivní železniční dopravy. Vedle svých současných autobusů a door2door minibusů LEO Express posiluje svou síť o páteřní železniční spojení.

„Cestující tak mohou brzy začít využívat železniční spojení mezi Českou republikou a Polskem v dálkové dopravě na mezinárodní trase, poprvé bez příspěvku daňových poplatníků,“ říká Peter Köhler, generální ředitel LEO Express. „Polsko se tak připojuje ke Švédsku, Británii, České republice, Slovensku, Rakousku nebo Itálii, kde již nyní funguje konkurence na dálkových spojích,“ doplňuje.

I přes postupný zvyšující se trend je v Polsku je počet ujetých kilometrů na obyvatele 50% ve srovnání s jinými evropskými zeměmi. Díky novým dopravcům lze očekávat nárůst počet cestujících, zatraktivnění železniční dopravy, růst inovací a nárůst kvality cestování a služeb pro současné a nové cestující. Tyto trendy již dopravce potvrzuje na současných trasách v České a Slovenské republice.

Dopravce se připravuje na vstup

Již v dubnu získal LEO Express bezpečností certifikát, jako první mimopolský dopravce. Získání rozhodnutí UTK bylo jedním z posledních zásadních kroků pro vstup. LEO Express se nyní připravuje na vstup na polské koleje, dokončuje poslední administrativní kroky a probíhají technické úpravy na černozlatých vlacích. Termín pro vstup dopravce oznámí v blízké době.

„Není to jen dobrá zpráva pro cestující na této trase, ale dobrá zpráva pro evropskou železnici. Na několika evropských trasách dnes provozují služby soukromí i státem vlastnění dopravci. Železnice je výrazně za růstem HDP v evropských zemích. Vítáme rozhodnutí polských úřadů, které podporuje konkurenci na železnici a vede ke zvýšení atraktivity a konkurenceschopnosti železniční dopravy. Je klíčové pro další rozvoj mezinárodních služeb,“ vysvětluje Peter Jančovič, ředitel LEO Express pro Polsko a Ukrajinu.

Vytváření sítě železniční a autobusové dopravy

LEO Express dlouhodobě naplňuje svoji vizi mezinárodní dopravní sítě ve střední Evropě, založené na nejefektivnějším spojení dopravních módů –  železnice, autobusové a door2door minibusové dopravy. Již nyní jen v Polsku spojuje přes 40 měst, například Krakov s Ustkou, Varšavu s Kielcemi a Krakovem nebo Katovice s městy Lodž nebo Gdaňsk. Dále LEO Express linky přímo a kombinovaně spojují Polsko s vice než 25 dalšími evropskými městy.

Dopravce, stejně jako EU, zdůrazňuje obrovský potenciál evropské železnice a bude se proto dál soustředit na rozvoj mezinárodních spojení. V porovnání s jinými způsoby dopravy přitom zatím stále vede méně ekonomická i ekologická silniční doprava auty a autobusy. Otevírání železničního trhu je příležitost pro další spojení v rámci mezinárodní železnice: to je dobrá zpráva pro evropské cestující, daňové poplatníky s veřejné rozpočty i životní prostředí. 

Newsletter