Lokomotivy Vectron a Bizon. Která firma je bude nově používat?

Unipetrol, největší česká petrochemická skupina, pokračuje v plánovaných investicích. Její dceřiná společnost Unipetrol Doprava, která se zabývá železniční dopravou a přepravou chemických produktů, rozšířila svůj vozový park o dvě moderní lokomotivy – modulární vícesystémovou lokomotivu Vectron MS od firmy Siemens a dieselovou lokomotivu EffiLiner 1600 označovanou Bizon od firmy CZ LOKO. Nákup celkem tří elektrických lokomotiv od firmy Siemens a dvou dieselových lokomotiv od CZ LOKO je součástí postupné obnovy vozového parku společnosti Unipetrol Doprava. Další dva Vectrony Unipetrol přebere na jaře příštího roku, druhého Bizona ještě do konce letošního roku.

Dle dříve oznámené strategie hodlá Unipetrol v letech 2017 a 2018 investovat přes 16 miliard Kč. Jednou z plánovaných investic je právě obnova přepravního železničního parku dceřiné společnosti Unipetrol Doprava, která je významným železničním dopravcem v České republice a se smluvními partnery zajišťuje přepravu i do sousedních států.

„Modernizace strojového parku je jedním z předpokladů pro splnění našeho střednědobého plánu zvýšit objem přepravených produktů ze současných 3,1 milionů tun až na cílové čtyři miliony transportovaných tun v roce 2021,“ řekl Ladislav Hlína, jednatel společnost UNIPETROL DOPRAVA, s.r.o.

Lokomotivy Siemens Vectron  budou využívány pro přepravu zejména chemických produktů a budou schopné provozu v České republice a ve všech sousedních zemích, tedy v Německu, Rakousku, Polsku a Slovensku. Kromě národních vlakových zabezpečovačů příslušných zemí budou lokomotivy také vybaveny jednotným evropským vlakovým zabezpečovačem European Train Control System (ETCS), GSM-R a dálkovou diagnostikou. Lokomotivy budou disponovat jmenovitým trakčním výkonem 6400 kW a nejvyšší provozní rychlosti 160 km/h. Vzhledem ke své modulární koncepci může být lokomotiva dovybavena pakety pro provoz v dalších zemích. Po předání první lokomotivy v korporátních barvách Unipetrolu bude následovat předání dalších dvou lokomotiv na jaře příštího roku.

„Těší nás, že si společnost Unipetrol pro svůj záměr vybrala právě lokomotivy Siemens Vectron, a rozšíří tak flotilu Vectronů, které v České republice využívá již několik dopravců. Je to potvrzení toho, že investice do vývoje právě těchto lokomotiv byla správným krokem. Náročný zákazník dokáže ocenit jejich modularitu a interoperabilitu,“ řekl Roman Kokšal, ředitel divize Mobility společnosti Siemens s.r.o.

Diesel-elektrická lokomotiva EffiLiner 1600 od CZ LOKO, která získala přezdívku Bizon, pohání motor CAT 3512 C-HD o výkonu 1,6 MW a je vybavena střídavě-stejnosměrným přenosem výkonu (AC/DC) ze spalovacího motoru na čtyři hnací dvojkola. Jde už o šestou lokomotivu této řady, která vznikla přestavbou lokomotiv 753 přezdívaných brejlovec. Má ale zcela nový design a díky novému řešení pojezdu prodloužený servisní interval. Společnost CZ LOKO předala společnosti Unipetrol Doprava první ze dvou objednaných lokomotiv. Na nákup dalších dvou má Unipetrol opci.

„Nové traťové lokomotivy EffiLiner 1600 mají vysokou provozní spolehlivost a zároveň nízké náklady na provoz a údržbu. Jsem rád, že si společnost Unipetrol může převzít první z těchto lokomotiv a pevně věřím, že si po ověření všech těchto vlastností v ostrém traťovém nasazení objedná v opci další,“ řekl Josef Gulyás, ředitel CZ LOKO, a.s.

Společnost Unipetrol Doprava je železničním dopravcem, který nabízí široké portfolio služeb v oblasti železničního trhu. Vedle transportu chemických produktů se Unipetrol Doprava zaměřuje také na spedici, pronájem železničních vozů, na opravárenské a čisticí služby a na konzultační činnost. Mezi zákazníky patří společnosti holdingu Unipetrol, dále mnoho dalších externích zákazníků, kterými jsou významné železniční zasilatelské společnosti, zahraniční dopravní společnosti a jiné chemické závody bez vazby na holding.​

 

Newsletter