Loni vzniklo nejméně firem za posledních pět let

Propad tuzemské ekonomiky způsobený pandemií COVID-19 se odrazil na zájmu podnikatelů zakládat nové firmy. Vloni vzniklo 27 038 nových společností, což je nejméně od roku 2016 a téměř srovnatelně jako v roce 2015. Celkový počet firem v ČR se v roce 2019 zvýšil jen o 11 555 na celkových 518 574. Informace dnes zveřejnila společnost Bisnode A Dun & Bradstreet Company.

„Uplynulý rok byl pro podnikatele a živnostníky jeden z nejtěžších v novodobé historii. Musí se vyrovnat s novými podmínkami a výzvami.  Byznys paralyzují vládní opatření, jejichž cílem je zpomalení šíření nového onemocnění. V ohrožení jsou celé segmenty podnikání. Přes to na trhu vznikají nové příležitosti,“ říká analytička Bisnode A Dun & Bradstreet Company Petra Štěpánová.

V loňském roce bylo založeno 27 038 nových firem, což je o 9 % méně než v roce 2019 a nejméně za posledních pět let. „V průběhu roku podnikatelé firmy zakládali velmi nerovnoměrně. Nejhorší situace panovala v průběhu prvního uzavření ekonomiky: v dubnu vzniklo meziročně o 30 % méně, v březnu o 24 %. Třetí nejhorší výsledek letošního roku jsme zaznamenali v říjnu, kdy bylo podnikání v ČR omezeno z důvodu druhé vlny pandemie COVID-19 podruhé. Ale v listopadu podnikatelé registrovali jen o 5,5 % méně firem než v roce 2019 a v prosinci založili meziročně o 4 % víc nových společností,“ dodala Petra Štěpánová s tím, že čísla za poslední dva měsíce mohou dávat důvod k mírnému optimismu.

Aktuálně je v České republice registrováno celkem 518 574 firem, z toho 491 849 společností s ručením omezeným a 26 725 akciových společností. Přesto, že loni vzniklo 27 038 nových podniků, celkový počet registrovaných subjektů se zvýšil pouze o 11 555. „Důvodem je, že zaniklo rekordní množství společností,“ uzavřela analytička Bisnode A Dun & Bradstreet Company.

Bisnode, progresivní leader v datech a analytice, který využívá smart data a odhaluje tak budoucnost. Více než 2100 našich zanícených a zvídavých zaměstnanců spolupracuje v 19 zemích Evropy. Používají analytiku a skóringové modely, díky nimž předpovídají zákaznické chování, poskytují klíčové detailní informace a nacházejí inovativní řešení přetrvávajících problémů. Bisnode – data pro váš úspěch.

Newsletter