Evropské i americké výnosy rostou. Dolar v zisku pod 1,0820 za euro. Koruna se obchoduje slabší nad 25,30 za euro.

Mají firmy v pracovním inzerátu uvádět plat? Na Slovensku je to povinné

Kdo hledá novou práci, je pro něj jedním z nejdůležitějších kritérií výše nabízené mzdy. Některé společnosti platové podmínky zmiňují v pracovních inzerátech, jiné je tají. Na Slovensku dokonce platí od letošního jara nový zákon, který firmám nařizuje v inzerci mzdu uvádět.

„Nařizovat firmám uvádění platu v pracovní inzerci mi připadá absurdní,“ říká Tomáš Surka, Managing Partner v personálně-poradenské společnosti Devire. Může totiž docházet k nepříjemným situacím. Společnosti často nabídnou plat až podle toho, jak velké zkušenosti a dovednosti pracovník při pohovoru prokáže.

Na Slovensku nyní kvůli novému zákonu firmy nemohou přijmout člověka za nižší plat, než uvedly v inzerátu. „Často se však stává, že se na inzerovanou pozici přihlásí uchazeč, který je daleko juniornější, než inzerent zamýšlel. Přesto by ho ve firmě rádi vyzkoušeli. To v konečném důsledku povede k obcházení zákona, firmy budou nuceny vymýšlet nové pozice, aby se nedostaly do konfliktu s legislativou,“ uvádí Tomáš Surka.

Podle něj má být plat dohodnutý mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem v privátní sféře výlučně soukromou záležitostí těchto dvou subjektů, která vyplývá ze vzájemné dohody. Každá společnost se může sama rozhodnout, zda plat v pracovním inzerátu uveřejní, nebo ne. Obojí má totiž své klady i jistá úskalí.

Výhodou uveřejnění inzerátu je například rychlá filtrace nevhodných kandidátů. Lidé očekávající vyšší plat na nižší nabízenou odměnu vůbec nereagují, a neztrácejí čas na pohovoru. To samé platí pro personalisty, jimž co možná nejpřesněji nastavená kritéria zjednodušují výběr nových zaměstnanců.

Na druhou stranu mají zaměstnavatelé dost svých důvodů proč plánovanou mzdu dopředu neprozrazovat. „Firmy často nechtějí odhalovat svou platovou strategii před konkurencí. A někdy je lepší mzdu nového zaměstnance nezveřejňovat i kvůli budoucím kolegům,“ míní Tomáš Surka, Managing Partner v personálně-poradenské společnosti Devire.

V neposlední řadě si personalisté při výběru uchazečů rádi nechávají pootevřená zadní vrátka, kdy nakonec nabídnutá mzda odpovídá zkušenostem a znalostem vybraného pracovníka. Někdy může být vyšší než původně zamýšlená, jindy zase nižší.

Co by však v inzerátu určitě chybět nemělo, jsou různé benefity nabízené ke mzdě. Uchazeči totiž vedle měsíční odměny kladou stále větší důraz i na flexibilní pracovní dobu nebo na možnosti vzdělávání a dalšího osobního rozvoje.

 

Newsletter