Dolar pozvolna umazává dopolední ztráty v dolarovém indexu. Proti euru obrátil do zisku. V 14:30 se zaměříme na data z amerického trhu práce, maloobchodu a průmyslu. Polský zlotý jako jediný v rámci regionu zpevňuje. Koruna slabší nad 25,95 za euro.

Máte po krk manažerské práce a potřebujete si oddychnout na horách? Pozor na úrazy

Jak předcházet úrazům? Velká část zimních sportů se od letních aktivit liší: jiná pohybová koordinace, větší zátěž díky výstroji, výzbroji, a ještě k tomu se často pohybujeme na kluzkém povrchu při nízkých teplotách – to všechno jsou rizikové faktory, se kterými je třeba při sportování v zimě počítat. Před vlastní aktivitou bychom měli dobře prohlédnout výstroj, výzbroj a zhodnotit svoje aktuální možnosti. Své postřehy shrnul do článku Richard Jisl, fyzioterapeut a odborný ředitel centra HEALTHY-LIFE s.r.o.

Pokud začínáme, určitě je vhodné využít učitele lyžování, snowboardu, ale i běžeckého lyžování nebo skialpinismu, abychom se vyhnuli začátečnickým chybám, které často bolí nejvíc a mohou spoustu začátečníků odradit. Tělo by mělo být na zátěž připravené, pokud nesportujete pravidelně nebo z nějakého důvodu jste v horší kondici, měli byste zátěž zvyšovat postupně a počítat zvláště na horách s odpočinkem. Zvláště třetí den bývá ve vyšší nadmořské výšce kritický, doporučuje se si alespoň půl dne odpočinout. Pokud jste ještě nebyli na sjezdovkách a chystáte se vyrazit na týdenní pobyt, měli byste alespoň doma v obýváku každý večer 20minut trénovat sjezdařský postoj, aby si vaše nohy postupně zvykly.

Zvláště pak na sjezdovkách a snowboardu začínejte vždy sezónu na lehčích sjezdových tratích a pokračujte, až když se rozjezdíte.

Jaké sporty jsou pro tělo více či méně náročné?

Pro každého to může být trochu jinak, ale obecně můžeme rozdělit aktivity na vytrvalostní, silové a technické. Pro vytrvalce může být jednoduché vydržet výlet na běžkách, ale sjezdovky v hlubokém sněhu budou pro něho koordinačně náročné.

Mimo to tu opět záleží na terénu, nadmořské výšce a počasí. Těžký mokrý sníh může i z lyžování na lehkém svahu udělat posilovací disciplínu. Obecně třeba výuka snowboardu trvá zhruba tři dny, ale závisí hodně na sněhových podmínkách. Nejtěžší je tento sport začínat na zmrzlém tvrdém podkladu. Pak se i z jednoduchého tréninku stává náročná záležitost.

Jak se připravit na zimní sezónu?

Některé sportovní odvětví mají i své letní verze, jako např. běžecké lyžování se dá trénovat v létě na kolečkových lyžích. Na ostatní sporty to znamená v prvé řadě být v dobré kondici. Poslední dobou se stále víc lidí začíná chránit. Lidé se před pobytem na horách například nechávají tejpovat speciálně pro zpevnění kolenního kloubu, což je možné právě v centru Healthy Life.

Také chránič páteře a helma jsou zvláště při velkém provozu na sjezdovkách rozumná volba. Do přípravy na zimní sezónu je dobré zařadit také cvičení na zpevnění kloubů a protažení svalů. Zde jsou nejlepší kombinací cvičení z jógy a taichi. Většina těchto cviků současně protahuje i posiluje, tedy při správném provedení. Jsou to velice komplexní a všestranně využitelná cvičení a současně bezpečná pro každou věkovou kategorii. Důležitou součástí přípravy na zimní sezónu je i otužování. Do něho patří nejen saunování a sprchování studenou vodou, ale pomáhá i cvičení čikungu například cvičení Pangushengong zvyšuje odolnost vůči únavě a zlepšuje imunitu – tedy dobrá prevence zimních nachlazení, která jinak mohou zimní radovánky překazit.  

Jaké jsou nejčastější úrazy?

Každá sportovní aktivita má svá přetěžovaná místa. Sjezdaři trpí na kolena a páteř, běžci na lyžích podle stylu přetěžují bedra v oblasti přechodu pánve a páteře nebo při jednostranném bruslení to může být takzvané SI skloubení a kolena. Snowboardisté trpí nejvíce na zápěstí a kostrč a také kolena je dobré chránit. Ale nejčastějším problémem stále zůstává přecenění vlastních sil a dovedností, podcenění terénu a nepozornost. Proto je dobré končit se sportovní aktivitou tak, abyste si ji mohli v plné síle a kondici užít i další den! 

Richard Jisl
Mgr. Richard Jisl, odborný ředitel https://www.healthy-life.cz/ je vystudovaným fyzioterapeutem a metodikem sportu, specialistou na několik oblastí orientální medicíny. Již od začátku své odborné cesty se zabývá zejména fyzioterapií sportovců a sám se také profesionálně věnoval závodění v běhu na lyžích a koloběhu – footbikingu, kde získal i titul mistra světa. Jeho praxí prošli a stále s ním spolupracují například olympijští sportovci Eva Vrabcová Nývltová nebo David Bakeš a mnozí další. Nejstarší dcera Jessica je nadějnou členkou české biatlonové reprezentace. Studium orientální medicíny, makrobiotiky a terapií shiatsu v Holandsku a Německu jej inspirovalo k vybudování Centra aktivního odpočinku Kidokai formou občanského sdružení, které se časem transformovalo v centrum HEALTHY-LIFE. Kromě toho, že Richard Jisl terapie a masáže sám poskytuje, věnuje se také jejich výuce a jeho školením již prošlo více než 5000 studentů.

Newsletter