Euro proti dolaru postupně smazává dnešní zisky a posouvá se pod hranici 1,1880 EURUSD. Měny regionu těží ze slabšího dolaru a z lepšího tržního sentimentu. Jediná koruna krátce oslabila zpět nad 25,50 za euro, aby se poté vrátila zpět pod tuto hranici.

Metrostav vyslal zpět do Norska tým, který dokončí most na Lososí cestě

Jako vládní delegace si musela připadat skupina dvaceti stavbařů Metrostavu, která dobrovolně přijala obtížný úkol vrátit se do Norska a dokončit tam významnou zakázku pro investora Trondelag fylkeskommune. Zvláštní tým nastoupil na Terminálu 3 Letiště Václava Havla v Praze do soukromého letadla do Trondheimu. Staveniště u Åstfjordu musela firma na začátku března opustit kvůli pandemii koronaviru. Česká stavební jednička buduje v rámci projektu Fv. 714 Lakseveien dva silniční tunely a jeden most přes fjord.

Součástí mimořádné cesty byl díky operativnímu jednání s úřady i jeden dobrý skutek navíc. Volná místa v letadle totiž Metrostav nabídl českému velvyslanectví v Norsku i norskému velvyslanectví v Česku, a společně se stavbaři tak nakonec odletěl i český velvyslanec Jaroslav Knot a čtyři repatriovaní norští studenti. Ti všichni by se do Norska za stávající situace dostávali jen velmi obtížně.

„Velmi oceňuji pomocnou ruku Metrostavu v těchto těžkých časech. Přátelské gesto Metrostavu odráží vztahy mezi Norskem a Českou republikou – jsme partneři a spojenci, kteří se na sebe mohou v případě potřeby vzájemně spolehnout,“ okomentoval počin Metrostavu Robert Kvile, norský velvyslanec v ČR.

„Vysoce oceňuji nejen profesionalitu společnosti Metrostav a. s., která je i přes aktuální nepříznivou situaci ve světě rozhodnuta dodržet závazky vůči norskému klientovi, ale i její společenskou odpovědnost. Metrostaváci totiž nezištně nabídli volná místa na svém charterovém letu, jímž se transportují k výkonu práce do Trondheimu, pro repatriaci několika norských studentů z ČR zpět do jejich vlasti,“ řekl Jaroslav Knot, český velvyslanec v Norsku.

„Norský investor zavedl kvůli koronaviru na všech stavbách speciální režim, díky kterému lze pokračovat ve výstavbě při dodržení přísných pravidel a opatření. Nám přitom v Norsku chybí už jen dokončovací práce na mostu. Proto jsme se rozhodli pro návrat. Tým tvoří dvacet dobrovolníků, pro které jsou severské stavby srdeční záležitostí a kterým rodinné poměry umožňují vycestovat na turnus dlouhý tři měsíce. Většina z nich už ve Skandinávii pracovala na několika projektech,“ říká Aleš Gothard oblastní ředitel Metrostavu pro Skandinávii a Island.

Po příletu do Trondheimu budou muset stavbaři napřed do karantény, jejíž délka bude ještě předmětem jednání s norskými úřady. Následně se budou pohybovat po odděleném staveništi, aby nepřišli do kontaktu s ostatními pracovníky. Což by mělo jít snadno, protože zatímco Metrostav dokončuje pouze most, jeho partner ve sdružení Bertelsen & Garpestad bude pracovat převážně v tunelech.

„Oproti normální situaci sice budeme na místě v menším počtu, ale i tak bychom měli dokončit stavbu v souladu s původním harmonogramem. Těsně před opuštěním stavby jsme totiž stihli betonáž mostovky a dostali jsme se do předstihu. Betonáž římsy a další zbývající dokončovací práce nám zaberou zhruba tři měsíce. Nový úsek silnice by měl být otevřen letos na podzim,“ říká vedoucí projektu Robert Brož z Metrostavu a dodává: „Vzhledem k technické náročnosti projektu jsme tušili, že nás čeká něco, co jsme ještě nezažili. Ale že to bude nakonec až takto dobrodružné, to si nikdo z nás nedokázal představit.“ 1

Silnice Fv. 714 tvoří důležitou dopravní spojnici mezi Trondheimem a ostrovem Hitra, z nějž se vyváží více než třetina všech norských lososů. Proto se tomuto silničnímu tahu přezdívá Lososí cesta. Až dosud jezdily kamiony s rybami po klikaté silnici kolem fjordů. Díky novému téměř šestikilometrovému úseku bude doprava významně komfortnější, bezpečnější a rychlejší. V rámci projektu Metrostav vybudoval tunely Slørdal (2650 m) a Mjønes (770 m). Nejambicióznější součástí je však konstrukce 735 m dlouhého mostu přes Åstfjord, která zahrnovala unikátní založení pomocí železobetonových studní o průměru 18,4 m a váze 2200 t přímo na mořském dně.

Stavební společnost Metrostav je ve Skandinávii již přes 10 let jako doma. Čeští a slovenští stavbaři vybudovali ve Finsku, Norsku, Švédsku i na Islandu již desítky kilometrů silničních, kolejových a technologických tunelů. V současnosti jsou pro Metrostav zakázky na severu Evropy ještě důležitější, protože představují zhruba třetinu z celkových ročních tržeb přesahujících 20 miliard korun. 

Newsletter