Ministerstvo dopravy musí pokutu zaplatit do začátku ledna 2017

Ministerstvo dopravy musí milionovou pokutu za prodloužení smlouvy s Kapschem na výběr mýta bez otevřeného tendru zaplatit nejpozději začátkem ledna příští roku. Vyplývá to z rozhodnutí, které Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zveřejnil na svém webu. Rozhodnutí je pravomocné, ministerstvo se proti němu neodvolalo.

Podle ÚOHS bylo uzavření smlouvy za více než pět miliard korun bez výběrového řízení nezákonné. „Zadavatel si stav technické exkluzivity ve prospěch vybraného uchazeče vytvořil sám svým předchozím jednáním,“ uvedl v rozhodnutí ÚOHS. Podle úřadu ministerstvo neumožnilo účast jiných v úvahu přecházejících dodavatelů, kteří v konkurenčním prostředí mohli vyvolat tlak na sjednanou cenu veřejné zakázky.

Prodloužení smlouvy na mýto kritizovali jak politici, tak konkurence. ÚOHS ale v pátek zamítl stížnost slovenského výběrčího mýta, společnosti SkyToll, která požadovala, aby ÚOHS uložil zákaz plnění smlouvy s Kapschem. ÚOHS to odmítl s odůvodněním, že v cestě stojí veřejný zájem. Ten podle úřadu spočívá v udržitelném rozsahu provozu tranzitní dopravy a zároveň v zachování nepřetržitého výběru mýtného ve výši osmi až deseti miliard korun ročně.

Předseda představenstva SkyTollu Matej Okáli dříve označil pokutu pro ministerstvo za nedostatečnou, a obrátil se proto na Evropskou komisi. Kdyby firma nyní nevyužila všechny dostupné prostředky, je přesvědčen, že ministerstvu dopravy by nic nebránilo v tom, aby ani po třech letech nevypsalo na správu mýta veřejnou soutěž.

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) považuje vypsání výběrového řízení do poloviny příštího za nejdůležitější úkol pro ministra dopravy Dana Ťoka. Prodloužením smlouvy s Kapschem získalo ministerstvo dopravy tři roky času, podle premiéra je ale nezbytné, aby tato doba byla využita a příští správce systému byl vybrán v otevřeném výběrovém řízení.

Mýtné se v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se tak vybralo téměř 70 miliard Kč. Původní kontrakt s Kapschem vyprší na konci letošního roku.

Newsletter