Minoritní značky na sekundárním trhu překvapují stabilitou v době krize

Oproti červenci ojetých vozů nabídl letošní osmý měsíc v inzertních nabídkách na českém trhu o 6 tisíc vozů méně (102 931), což znamená pokles o 5,5 %. Není překvapením, že hlavní příčinou je stále se prodlužující riziko koronaviru a s ní spojené pomalejší tempo růstu poptávky i nabídky ojetin. I přesto, že u většiny zákazníky oblíbených a dobře známých modelů se počet inzerovaných kusů snižuje, méně obvyklé a minoritní značky aut si zachovávají své skalní příznivce a jejich nabízený počet je minimálně stabilní. Vyplynulo to z analýzy sítě AAA AUTO, která kontinuálně monitoruje trh ojetých automobilů po celé střední Evropě.

Srpnová nabídka automobilů se oproti předchozímu měsíci početně snížila, ojetiny jsou však stejně staré a mají najeto zhruba totožný počet kilometrů. V srpnu tak mohli zákazníci vybírat z celkové nabídky 102 931 vozů. Nejběžnější stav kilometrů na tachometru setrval na 150 000 km, stáří ojetin si stejně tak udrželo hodnotu 9,7 roku. Cena ojetin se v srpnu pohybovala nejčastěji okolo 149 000 korun a oproti červenci tak stoupla o 4 tisíce korun. I když celkový počet nabízených vozů za srpen poklesl, průměrná měsíční hodnota vozů v české inzerci za uplynulé tři měsíce činí 15,8 miliard korun.

Segment, který si na trhu ojetin překvapivě drží svou pozici, jsou minoritní značky. Ty se sice vyznačují užší skupinou potenciálních zákazníků, jejich silnou stránkou je však vysoká míra věrnosti dané značce. Jedná se o vozy, které na sinicích nejsou tak běžně k vidění, skalní příznivci těchto automobilů však mají neotřesitelnou základnu. Značky jako Subaru, Saab, Jaguar, Daewoo či Chrysler brázdí české silnice spíše sporadicky, v inzertních nabídkách se však objevují pravidelně. Aktuální stabilitu dokazuje například Subaru. Zatímco Škodovka zaznamenala v inzertních nabídkách v srpnu meziměsíční pokles o 7,3 %, počet nabízených vozů Subaru byl o 4,2 % vyšší.

Počet těchto vozů v nabídce je oproti známým značkám několikanásobně menší. Příčinou je právě nižší povědomí o těchto automobilech, hůře dostupná servisní místa či náhradní díly anebo netradiční používané technologie. Na druhou stranu si méně běžné značky aut kupují ve většině případů soukromí majitelé a tato auta zpravidla nepocházejí z firemních fleetů. „I když je skupina těchto vozů a zejména zájemců o ně specifická, snažíme se myslet i na tyto skalní příznivce a mít v naší nabídce vždy alespoň několik kusů zmíněných méně běžných značek a modelů,“ vysvětluje Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva skupiny AURES Holdings, provozovatele sítí autocenter AAA AUTO.

Pomyslný žebříček ojetých vozů s největší nabídkou na trhu tradičně vede Škoda Octavia následovaná Škodou Fabia a Volkswagenem Passat. Změna oproti červenci nastala na 6 – 9 příčce, kdy si pořadí vyměnily vozy BMW 3 a Ford Focus, ve druhém případě VW Touran a Škoda Rapid. Desítku uzavírá Ford Mondeo.

Skupina AURES Holdings působí na trhu již 28 let. Provozuje síť desítek poboček v České republice, na Slovensku a v Polsku. Za dobu své existence obsloužila již přes 2,4 milionu zákazníků. Skupina prodá ročně na 86 000 vozů a je tak největším prodejcem ojetých aut ve střední a východní Evropě. Prodává také zánovní vozy pod obnovenou značkou Mototechna. Společnost se pravidelně umisťuje v žebříčcích CZECH TOP 100 a Českých 100 nejlepších. Pro roky 2017 a 2018 byla držitelem prestižního ocenění Superbrands a umístila se na 2. místě v celoevropské soutěži European Business Awards 2016/2017. Skupinu AAA AUTO vlastní britsko-polský investiční fond Abris Capital Partners. Značky AAA AUTO a Mototechna jsou oficiálním partnerem české nejvyšší fotbalové soutěže – Fortuna ligy. Generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings Karolína Topolová se letos umístila v anketě Top Ženy Česka na prvním místě v kategorii manažerek.

 

Newsletter