Evropské i americké výnosy rostou. Dolar mírně silnější pod 1,0700 za euro. Koruna krátce zpevnila pod 25,20 za euro. Dnes část zisků odevzdala nad tuto hranici.

Mladé voliče v USA lákají k hlasování mobilní aplikace

Zatímco voliče střední a starší generace mohou o podpoře Hillary Clintonové či Donalda Trumpa přesvědčit nadcházející televizní debaty, na ty mladé platí spíše sociální sítě. Ve Spojených státech se před listopadovými volbami objevily mobilní aplikace, které mají přesvědčit mladé Američany, že volit je „cool“. Experti se obávají jejich velmi nízké účasti, s níž by podle nich mohli něco udělat především sami kandidáti.

Mladí voliči ve věku od 18 do 35 let budou při listopadových volbách tvořit 31 procent elektorátu, což je větší procento než v minulých letech. Podle průzkumů se ale zvyšuje poměr těch, kteří se k volbám nechystají – letos by se tento poměr mohl přiblížit až ke 40 procentům. „Nevím, Trump nepřichází v úvahu, ale Clintonové se po tom, co tajila svou nemoc, taky moc nedá věřit. Nejsem rozhodnutá, jestli půjdu volit,“ řekla ČTK třiadvacetiletá Sarah Williamsová, která pracuje v provozovně rychlého občerstvení jen pár bloků od Bílého domu. O jeho novém rezidentovi se bude rozhodovat už za šest týdnů.

Na podobné případy potenciálních nevoličů cílí několik aplikací, jejichž autory spojuje základní myšlenka: mladí se nechají nejsnáze nalákat k jakékoli aktivitě prostřednictvím sociálních sítí a svého mobilu. „Chtěli jsme vytvořit sociální síť pro občanský a politický život,“ představila zahraničním novinářům ve Washingtonu projekt zvaný Brigade Jessica Dahlová. Mladí Američané se podle ní spíše nechají k účasti na čemkoli včetně voleb přesvědčit svými přáteli, na čemž je postavena i tato aplikace. Kromě možnosti srovnávání svých názorů na řadu témat s jednotlivými kandidáty (vedle Clintonové a Trumpa jsou zastoupeni i mezi mladými oblíbení prezidentští uchazeči libertariánů a zelených Garry Johnson a Jill Steinová), a vybrat tím toho pravého zveřejňuje Brigade nejúspěšnější „verbíře“, z nichž někteří mají i přes stovku lidí získaných pro podporu svého kandidáta.

Ve srovnání s dopadem Facebooku s jeho téměř 200 miliony amerických uživatelů má sice Brigade se svými sotva 100.000 aktivních přispěvatelů zanedbatelný dopad, doposud rozšířené sociální sítě ale k politickému angažování nevybízejí. Tento nedostatek vycítili také autoři dalších aplikací, jako je například The Voter. Její uživatel si může pomocí poměrně obsáhlého dotazování zjistit, který z kandidátů je mu nejbližší. Tvůrce tohoto programu Hunter Scarborough tvrdí, že mladé nenaláká k volbám několik jednoduchých a nic neříkajících „výkřiků“, které slyší od Trumpa či Clintonové z tradičních médií, ale že se potřebují se svým kandidátem identifikovat pomocí hlubšího srovnání názorů. „Pokud pomocí aplikace zjistíte, že se vaše postoje do velké míry s někým shodují, je daleko pravděpodobnější, že v den voleb přijdete odevzdat svůj hlas,“ tvrdí mladý vývojář.

Další z aplikací nazvaná Unidos se zaměřuje přímo na mladé hispánské voliče, mezi nimiž je podle průzkumu institutu Pew Research Centre ještě větší pravděpodobnost, že nepřijdou volit, než mezi bělochy – téměř 50 procent. Zaměřuje se hlavně na potomky přistěhovalců z Latinské Ameriky a vysvětluje základní principy amerického volebního systému, přičemž hojně pracuje s grafikou a emotikony.

Podle expertů na sociální komunikaci je sice pro mladé lidi používání voličských aplikací atraktivnější než sledování televizního zpravodajství z mítinků či dlouhých debat kandidátů, pomoci ale může jen okrajově. Výraznější zvýšení volební účasti mladých je v rukou Clintonové a Trumpa, kteří jim však nenabízejí témata, jež generaci dvacátníků zajímají. „Vůbec například není řeč o boji s globální změnou klimatu, která je pro mladé tou zásadní otázkou,“ podotkl ředitel neziskové organizace MAP zaměřené na politickou aktivitu mladých Steven Olikara.

Newsletter