Americké výnosy si po včerejším růstu prochází korekcí. Dolar se obchoduje pod 1,0650 za euro. Koruna krátce oslabila nad 25,30 za euro. Aktuálně se obchoduje pod touto hranicí.

Mobilní herní trh roste a protáčí miliardy. Klíčem k úspěchu je znát potřeby hráčů, jejich chování umí ukázat Smartlook

Mobilní herní trh roste, světové korporace v čele s Microsoftem a Sony nakupují studia ve velkém. Kvalitní analytické nástroje se stávají klíčovým faktorem pro přizpůsobení potřebám hráčů a maximalizaci zisku. Na to je však třeba detailně zkoumat chování hráčů v reálném čase, což stále není pravidlem. Český startup Smartlook toho pomáhá docílit komplexním nástrojem, který je už nyní nasazen ve stovkách mobilních her. Platformu používá i celá řada českých vývojářských studií. Stěžejní výhoda je nejen velmi detailní analýza, ale hlavně minimální hardwarová náročnost, která zbytečně nevybíjí baterii a nemá vliv na výkon mobilních zařízení.

CEO Petr Janošík & CTO Ondřej Machek

„Analytické nástroje měří zejména interakce hráčů s prvky ve hře, nikdy ne osobní informace nebo data. Vývojáři tak dostávají přehled, jak se uživatelé v jejich hrách pohybují, čemu dávají přednost, kde nejvíce utrácí nebo čemu se naopak vyhýbají. Přístup k datům navíc mají všichni z vývoje, od programátorů a designérů po vedoucí a testery. Díky tomu lze mnohem jednodušeji odstranit chyby, upravit chybně nastavený herní prvek nebo přidat funkce, které hráči postrádají, a optimalizovat tak celý proces,“ říká Ondřej Machek, CTO Smartlooku.

Nejpopulárnější mobilní hry dnes fungují na bázi struktury free-to-play s modelem mikrotransakcí, tedy zdarma šířená hra s postupným dokupováním obsahu. Ten je potřeba velmi precizně vyvážit tak, aby dokázal hráče dlouhodobě udržet a umožnil jim pravidelně utrácet peníze. Každý hráč však má jiné potřeby, zájmy a důvody, proč na mobilu hraje, které často nelze zcela předvídat. Právě v této oblasti dokážou být nástroje pro analýzu chování hráčů nejpřínosnější. V reálném čase totiž zkoumají, jak lidé hrají, a umí tedy velmi precizně vydedukovat potenciální problematická místa nebo důvody, proč uživatelé hrát přestávají. Vývojáři pak dokážou mnohem rychleji problém najít a odstranit, případně zcela přehodnotit monetizační systém a umožnit hráčům nerušené hraní. A tím i dlouhodobou udržitelnost hry.

Analýza, která nevysává baterii

Klíčovým faktorem pro dlouhodobou využitelnost, která nezasahuje do uživatelského komfortu, jsou minimální hardwarové nároky na mobilní zařízení. SDK je stavěné tak, aby nahrávalo data na pozadí a vše uploadovalo na cloud pouze přes wifi a v určitých intervalech. To šetří mobilní data i baterii, která je už tak vytížena herní aplikací. Nic se tedy neseká a mobil není zpomalován. Vývojářské nástroje jsou navíc kompletně konfigurovatelné, takže si je klient může přizpůsobit dle potřeby.

Platformu Smartlook používají v současnosti desítky herních studií, například Fanatee, Pixel Gaming a v neposlední řadě Homa Games, které můžete znát díky mobilním hříčkám Sky Roller či Idle World. Největší využití má platforma právě v mobilní herní branži, Smartlook však zvažuje i postupné rozšíření na trhy stolních počítačů a virtuální reality.

„Dobrým příkladem využití analytických nástrojů v herní branži je nastupující trend metaverse. Jde o propojený digitální svět, kde dochází k interakcím stovek, ne-li tisíců hráčů a uživatelů. Data pak mají velmi vysokou hodnotu, jelikož je mohou herní studia používat pro další roky vývoje a udržitelnosti svého produktu. Je tu i velký přesah na trh NFT tokenů. Začínají se objevovat první herní projekty, jejichž monetizační systém na NFT přímo stojí. Integrace do hratelnosti a celkové herní struktury musí být velmi pečlivě promyšlena a naplánována. Správná analýza chování uživatelů je tedy naprosto klíčová,“ dodává Machek.

Smartlook kouzlí s analytikou dat. Jde o software, který propojuje nahrávací systém a analytické nástroje a díky kterému mohou firmy sledovat, k jakým interakcím ze strany návštěvníků dochází. Kombinace živých nahrávek a pokročilých analytických funkcí umožňuje zhlédnout nejdůležitější momenty cesty uživatele přímo očima zákazníka. Neunikne vůbec nic – každé kliknutí a pohnutí myší je detailně zachyceno. Už žádné „proč nedokončil nákup“ nebo „proč nechápe, že na tohle místo klikat nemá“, už žádné hádání, ale hmatatelné odpovědi. Smartlook jsou Brňáci, ale kanceláře mají také v Praze a podívat se na své weby a mobilní aplikace očima svých uživatelů umožňují dnes už více než šedesáti tisícům klientů, mezi něž patří třeba Volvo, Miele, Vogue nebo taky čeští Rohlík a Alza.

Newsletter