Evropské i americké výnosy klesají. Dolar oslabil nad 1,0670 za euro. Koruna ve ztrátě nad 25,25 za euro.

Na ojetou Škodu Octavia mohou Češi šetřit i 6 let

Zatímco před pandemií zažívala česká ekonomika období prosperity, nyní se potýká s krizí, která přímo dopadá na nemalé procento Čechů. Přímá zkušenost s nejistou dobou přiměla obyvatele ČR omezovat výdaje a více se zaměřit na úspory. Podle průzkumu společnosti Intrum se alespoň nějakou částku z výplaty daří ušetřit celým 88 procentům lidí, mezi nimiž jsou i zájemci o koupi ojetého auta. A ačkoli trh s ojetinami sám o sobě zažívá období omezenější nabídky a vyšších cen, situace není kritická.

Podle celoevropského průzkumu společnosti Intrum Czech většina lidí (88 %) v tuzemsku dokáže uspořit každý měsíc alespoň nějakou část ze svého příjmu, 49 % z nich však není spokojených s konkrétní výší svých pravidelných úspor. Celá polovina respondentů měsíčně neušetří víc než 10 % z příjmu. To při průměrné mzdě 38 725 Kč (ve 2. čtvrtletí 2021 na přepočtené počty zaměstnanců v národním hospodářství) představuje méně než zhruba 3 800 Kč. Do trhu ojetých automobilů tak zasahuje nejen „čipová krize“ a dlouhé dodací lhůty nových aut, ale i finanční situace potenciálních zákazníků.

Průměrná cena ojetého vozu Škoda Octavia byla v roce 2021, podle dat společnost AURES Holdings, provozovatele sítí autocenter AAA AUTO, 224 000 Kč. Polovina Čechů by tak na takovou ojetinu mohla při měsíční úspoře 3 000 Kč šetřit něco přes 6 let. V současnosti se po Octavii nejčastěji prodává Škoda Fabia za 194 000 Kč, na níž by se s totožným měsíčním spořením dosáhlo za 5,4 roku, a na Volkswagen Passat za průměrných 275 000 za dlouhých 7,6 let. „V době, kdy ceny automobilů jdou stále nahoru a nové vozy jsou takřka nedostupné, je častěji jedinou možností zákazníků jak zvládnout pořízení vozu zvolit si nákup na úvěr. Na trhu naštěstí existuje široká škála možností, jak dosáhnout na lepší automobil, aniž by člověk musel mít naspořeno. Jen u nás nabízíme ve spolupráci s největšími českými finančními společnostmi možnost pořídit si vůz bez akontace a s úrokem již od 2,99 %,“ uvedl Petr Vaněček, provozní ředitel AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO.

Ačkoli záleží na individuální situaci každého jednotlivce, obecně se dá říct, že cesta ke koupi ojetého vozu se oproti roku 2019 se zkomplikovala. Na průměrnou českou ojetinu tehdy mohla polovina Čechů naspořit za 29 měsíců.

Skupina AURES Holdings působí na trhu již 29 let. Provozuje síť více než čtyř desítek poboček v České republice, na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku. Za dobu své existence obsloužila již přes 2,6 milionu zákazníků. Skupina prodá ročně průměrně 80 000 vozů a je tak největším prodejcem ojetých aut ve střední a východní Evropě. Prodává také zánovní vozy pod obnovenou značkou Mototechna. Na západních trzích působí prostřednictvím společnosti Driverama. Společnost se pravidelně umisťuje v žebříčcích CZECH TOP 100 a Českých 100 nejlepších. Pro roky 2017 a 2018 byla držitelem prestižního ocenění Superbrands a umístila se na 2. místě v celoevropské soutěži European Business Awards 2016/2017. Generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings Karolína Topolová se v roce 2020 umístila v anketě Top Ženy Česka na 1. místě v kategorii manažerek a letos v tomto žebříčku vstoupila do Síně slávy. Skupinu vlastní britsko-polský investiční fond Abris Capital Partners.

Newsletter